Valószínűleg senkinek sem kell kifejteni, hogy évente mennyi időt pazarolunk a forgalmi dugókban való ácsorgással. Erre a problémára kínál formabontó megoldást a Citroën, amely két másik francia óriáscéggel közösen dolgozta ki a jövő városainak közlekedését szó szerint új alapokra helyező tervét - írja a EuroNews.
A Citroën az Accor szállodalánccal és a kültéri hirdetésekkel foglalkozó JC Decaux-val együttműködve indította el az Urban Collëctif projektet, amelynek lényege egy mindenki számára elérhető közlekedési megoldás, amely egyszerre teszi lehetővé a közlekedést és az időnk optimális felhasználását. Erre nagy szükség van, ugyanis a Világbank jóslata szerint 2050-re a világ lakosságának kétharmada városokban fog élni, a francia cégek ezért kellemesebb, átjárhatóbb és emberibb tereket képzelnek el a jövő nagyvárosaiba.
A projekt gerince a Citroën Autonomous Mobility Vision koncepciójára épül, amely önvezető elektromos platformokban látja a városi közlekedés jövőjét. Ezeket a különleges kialakítású járműveket Citroën Skate-nek nevezik, amelyek különböző funkciójú modulokat, pestiesen szólva bódékat tudnak a hátukra kapni és azokat eljuttatni egyik helyről a másikba.
A Citroën Skate házhoz viszi az edzőtermet (Fotó: Citroën)
A bódé persze nem adja vissza ezeknek a menő dizájnú, a projekt résztvevői által podnak nevezett dobozok lényegét. A koncepció kidolgozásakor többféle lehetőséget vázoltak fel: a Citroën Skate például vihet a hátán egy egyszemélyes edzőtermet, hogy a munkába menet vagy onnan jövet letudjuk a napi kardiót. Utazhat a platform tetején luxusbútorokkal berendezett "lounge", amiben akár egy üzleti megbeszélést is le lehet bonyolítani, vagy félig nyitott, növényekkel otthonosabbá tett városnéző modul, amelyben a turisták körbejárhatják a várost.
Egy üzleti meeting vagy egy baráti kávézás is lebonyolítható menet közben (Fotó: Citroën)
A Citroën Skate-ek speciális, gömb alakú kerekeken gördülnek, így bármilyen irányba képesek mozogni. A rendszer a taxihívó applikációkhoz hasonlóan működne, azaz, egy okostelefonos app segítségével a tartózkodási helyünkre rendelhetjük az általunk választott funkciójú podot, amely a helyszínre gurulva felveszi az utasokat, elszállítja őket a céljukhoz, majd tovább áll. Ha szükséges, a Citroën Skate kicsusszan a pod alól, felkap egy másikat és gurul a következő utasért. A francia autógyártó egyébként a városi közlekedést is teljesen újragondolná a koncepció mentén: a podok külön a számukra fenntartott sávokban közlekednének, maximum 25 km/h sebességgel.
Hiszünk benne, hogy ez a koncepció gyökeresen átalakíthatja a városi mobilitás kereteit
- mondta Vincent Cobée, a Citroën ügyvezető igazgatója a projekt kapcsán. "A megosztható, elektromos és önvezető járművek olyan megoldást jelentenek, amelyek mindenki számára új alapokra helyezik a mobilitást."