Hirdetés

Önvezető autókhoz fejlesztett törésteszt-bábut a Toyota

|

A japán gyártó már 2000-ben kifejlesztette a világ első virtuális tesztbábuját.

Hirdetés

Nemrég írtunk róla, hogy a jelenlegi törésteszteknél használt bábukat ideje lenne újratervezni, mivel azok nem reprezentálják megfelelően az autókban utazó tömegeket. A témához szorosan kapcsolódik a Toyota legújabb fejlesztése, amely lehetővé teszi, hogy a még egyelőre kísérleti szakaszban járó önvezető autók utasaira leselkedő veszélyeket is szimulálják az autógyártók.

Az önvezető autók megjelenésével ugyanis gyakrabban fordulhat majd elő, hogy a bent ülőket teljesen váratlanul éri egy-egy hirtelen incidens, például egy baleset. Noha az önvezető autókat úgy tervezik, hogy azok el tudják kerülni az ütközéseket, amíg a világon nem lesz minden jármű ilyen, addig fennmarad a karambol veszélye, hiszen a többi járművet még emberek vezetik, az ember pedig hibázhat.

A jelenleg használt tesztbábuknak sok hiányossága van (Fotó: DiSHA Computer Institute)
A jelenleg használt tesztbábuknak sok hiányossága van (Fotó: DiSHA Computer Institute)

A Toyota erre készülve megalkotta az első olyan virtuális törésteszt-bábut, amely már az önvezető autók utasait érő sérüléseket is képes modellezni. A japán gyártónak komoly tapasztalatai vannak ezen a téren, ugyanis az első virtuális bábut már 2000-ben kifejlesztették. A THUMS (total human model for safety) nevű rendszert azonban most egy sor új funkcióval frissítették.

Hirdetés

A legfrissebb verziójú szoftver már sokkal részletesebben modellezi az emberi testet - férfiakat, nőket és gyerekeket is - emellett nagyobb biztonsággal képes megjósolni a különféle balesetek lehetséges következményeit.

Az önvezető autóknál a bent ülők nem feltétlenül figyelnek a külvilágra, ilyenkor pedig - korábbi kutatások szerint - lazább testtartással ülnek. Azt is megfigyelték, hogy ha a bent ülők fokozottabban figyelnek a forgalomra, ösztönösen megfeszítik az izmaikat, ha fennáll egy baleset lehetősége. Ha ez nem történik meg, teljesen más jellegű sérüléseket szenvedhetnek ütközés során.

A frissített verziójú szoftverrel végzett első vizsgálatok megerősítették, hogy a sérülésveszélyt akkor lehet minimálisra csökkenteni, ha az utasok medencéje a lehető legstabilabban van rögzítve. Ha ugyanis ez nincs meg, az úgynevezett másodlagos védelmi rendszerek- mint a légzsák és a biztonsági öv - hatékonysága jelentősen lecsökken.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)