Nehéz mosolygás nélkül elolvasni az alábbi hírt, különösen annak fényében, hogy a Peugeot nemrég bemutatott koncepcióautójában egy egészen meghökkentő kialakítású izé található a kormánykerék helyén. Sajnos nem árulták el, hogy a szögletes, Hypersquare-nek nevezett volán pontosan mire jó, de arra biztosan, hogy mély ráncokat idézzen elő a vezetéstechnikai szakemberek homlokán.
A Tesla bizonyos modelljeiben hosszú ideje kínált, ha nem is ennyire radikális, de a megszokott kerek kormánytól eltérő megoldást. A yoke-nak nevezett (sajnos magyar kifejezést nem igazán találtunk rá) volán leginkább egy repülőgép magassági kormányára emlékeztet, ami fizikailag csaknem lehetetlenné teszi a biztonságosnak tekintett "3 óra - 9 óra" kormányfogást.
Aki régebben tanult vezetni, valószínűleg még a "10 óra 10 perc" kormányfogással ismerkedett meg, nekik üzenjük, hogy szokjanak át az előbbire, sokkal kényelmesebb és biztonságosabb.
Több Tesla-tulajdonos panaszkodott, hogy a furcsa alakú eszköz potenciálisan balesetveszélyes lehet, ha hirtelen manővert kell végrehajtani, például, ha megcsúszik az autó az úton és korrigálni kell a haladási irányt. Ezzel kapcsolatban mindenki figyelmébe ajánljuk az alábbi tweetben is látható fotót - nézni is rossz.
As someone who has been driving on icy roads all of my life (Quebec born and bred), I can see it be a real problem for some maneuvers to regain controls in some slips. pic.twitter.com/ybJ5DOKRjJ
Bár Elon Musk még 2021-ben határozottan azt állította, hogy a Tesla Model S és Model X autóihoz soha nem lesz elérhető a hagyományos kormánykerék, az idő - esetleg a cég vezérigazgatójának teljesítményével egyre elégedetlenebb részvényesek - nem őt igazolta - írja az Engadget.
A lap értesülései szerint a Tesla weboldalán a megrendelni kívánt autók összeállítását segítő konfigurátorban ugyanis megjelent a kerek kormány, választható opcióként, amelyért nem kérnek felárat.
Azok a Model S és Model X tulajdonosok, akik máár korábban vásárolták az autóikat, 700 dollárért kérhetik a yoke lecserélését. Fontos tudni, hogy az új, kerek kormányhoz nem tartoznak indexkapcsolók és más vezérlő karok, az összes kormányról vezérelhető funkciót - így az indexelést is - érintőgombokkal lehet megoldani. Erre is több teslás panaszkodott már, mivel a gombokat nehézkes odanézés nélkül használni, a kürtöt működésbe hozó gomb pedig nem a kormány közepén található, így annak használatához szintén le kell vennie a sofőrnek a szemét az útról, ami kifejezetten problémás, hiszen a dudát általában veszélyes helyzetek elkerülésére kell(ene) használni.