Nemsokára beköszönt a december, már délután 4 után elkezd sötétedni, és akkor még nem beszéltünk az egyre hidegebb napokról és éjszakákról, amiket esetenként eső, ónos eső vagy havazás is súlyosbít. A gumiszervizekben ilyenkor egymást érik a kuncsaftok, a nagy sorok láttán pedig sokan legyintenek, ők nem fognak ott szobrozni, különben is globális felmelegedés van, majd legfeljebb picit óvatosabban közlekednek.
Nyári gumival nincs esélyed a téli úton (Fotó: Leskó Ádám)
Szerettük volna megmutatni, hogy milyen kockázatokat rejt, ha valaki nem az évszaknak megfelelő abronccsal vág neki a télnek, ezért kocsiba pattantunk és felkerestük a ZalaZone Járműipari Tesztpályát, ahol egy egészen elképesztő létesítmény területére léphettünk be. Az Európában is egyedülálló, 250 hektáros területen különféle speciális pályákon az autógyártok és autóipari cégek tesztelhetik a legújabb fejlesztéseiket, prototípusokat, alkatrészeket és önvezető járműveket. Ide léphettünk be a Zöld Pálya stratégiai partnere, a Speedworld vezetéstechnikai szakértőivel együtt, akik vállalták, hogy bemutatják, milyen különbségek vannak a fékút tekintetében, két, egyébként teljesen azonos autó esetén, ha az egyiken téli, a másikon nyári abroncsok vannak.
Nem szeretnénk lelőni a poént, ezért mindenkit arra bíztatunk, hogy nézze végig a videót, az eredmények ugyanis önmagukért beszélnek. Annyit azért elárulunk: még szinte tökéletes tapadásnál is körülbelül 5 méter a különbség a téli és a nyári abroncs között, az előbbi javára. Ez pedig pont egy gyalogosátkelő szélessége, így amíg a téli gumis autó megáll a zebra előtt, a nyári abroncsokkal szerelt kocsi pont letarolja a zebrán átkelőket. Tény, hogy ezt a tesztet 110 km/h sebességgel hajtottuk végre, amennyivel remélhetőleg senki sem közelít meg egyetlen zebrát sem, azonban egy autóúton közlekedve pont egy autóhossznyi a különbség ekkora sebességről fékezve, ami bizony már több millió forintos kárt is okozhat, nem beszélve a sérülésekről.
A Speedworld vezetéstechnikai szakértőivel további videókat is fogunk készíteni, bemutatva a biztonságos közlekedéshez szükséges legfontosabb tudnivalókat.