A fosszilis tüzelőanyagokkal több baj is van, köztük az emisszió, illetve az, hogy az alapanyag-készletek végesek, azaz előbb-utóbb kifogy az emberiség a finomítható kőolajból. A megoldást az elektromos hajtás, azon belül is a hidrogén jelentheti, azonban, amíg eljutunk odáig, hogy a technológia széles körben hozzáférhető - és megfizethető - legyen, addig is kell kezdeni valamit a világ útjain futó milliónyi benzines autóval.
Az egyik megoldást az úgynevezett szintetikus üzemanyag vagy eFuel jelentheti. Ez olyan benzint jelent, amelyhez a légkörből - vagy például ipari forrásokból - származó szén-dioxidot bontják elemeire és abból állítanak elő szénhidrogéneket.
A szintetikus üzemanyag valamivel drágább, mint a hagyományos benzin (Fotó: Unsplash/Hans Eiskonen)
Az Ars Technica számolt be róla, hogy a Porsche nemrég komoly lépést tett a szintetikus üzemanyagok elterjedése felé. A német autógyártó még tavaly jelentette be, hogy komolyabban szeretnének foglalkozni ezzel a területtel, most pedig 12,5 százalékos részesedést vásároltak a HIF Global chilei startupban, amely tavaly kezdte el építeni első üzemét Punta Arenasban. Az építkezést már akkor támogatta a Porsche - a Siemens Energy-vel és az ExxonMobillal karöltve - most azonban tulajdonrészt is szereztek a vállalkozásban.
Mi az a szintetikus üzemanyag (eFuel) és mire jó?
A HIF Global Haru Oni nevű üzemében a gyártás első lépéseként szén-dioxidot vonnak ki a levegőből, ez helyettesíthető ipari forrásokkal, azaz például gyárak emissziójával is.. Második lépésben szélenergia és víz felhasználásával úgynevezett zöld hidrogént hoznak létre, az elektrolízis módszerével. Ezután a hidrogént és a légkörből kivont szén-dioxidot egy szintézis nevű módszerrel alakítják szintetikus üzemanyaggá. Pontosabban eFuel-lé, amelyet aztán további feldolgozás révén alakítanak benzinné, kerozinná vagy autógázzá (LPG).
Bár természetesen az így létrehozott üzemanyag a gyakorlatban ugyanúgy viselkedik, mint a kőolaj-alapú benzin, azaz az elégetése során szén-dioxid az egyik végtermék, a technológia támogatói szerint - megfelelően nagy léptékben alkalmazva - mégis fenntartható lehet, hiszen a kibocsátott szén-dioxidot a gyártási folyamat értelmében aztán ismét kivonják a légkörből.
A HIF Global üzemében a tervek szerint 2022 közepén indulhat meg a termelés, év végére pedig körülbelül 130 000 liter üzemanyagot állítanak elő. Ez a mennyiség azonban csak a kezdet, 2024-re ugyanis már 55 millió, 2026-ra pedig 550 millió liter fenntartható üzemanyag gyártását tervezik. Ami az árakat illeti, a szintetikus üzemanyag valamivel drágább, mint a hagyományos benzin: egy liter kürölbelül 2 dollárba kerül majd.
A cég szeretné komolyan bővíteni a gyártókapacitást: hosszú távon 12 hasonló üzemet hozna létre, mintegy 50 milliárd dolláros befektetéssel. Ha mindegyik megkezdi a működését, évente körülbelül kétmillió tonna szén-dioxidot tudnak majd kivonni a légkörből.
A szintetikus üzemanyagot 2026-tól a Forma-1 versenyein is alkalmazni szeretnék, legalábbis a Porsche közlése szerint már megkezdték az ezzel kapcsolatos szállításokat, de komoly potenciált látnak a légi és a vízi közlekedésben is.