Hirdetés

Speciális vonatokkal szűrnék ki a szén-dioxidot a levegőből

|

A kreatív ötlet megkönnyítheti a technológia terjedését.

Hirdetés

A Föld légkörének szén-dioxid koncentrációja egyre csak nő, a különféle forrásokból érkező emisszió miatt, ennek eredményeként pedig egyre jobban melegszik a légkör, amin rendkívül gyorsan kellene változtatni, hiszen már ott tartunk, hogy jó, ha az évszázad közepéig csak másfél fokkal emelkedik a bolygó átlagos középhőmérséklete.

Ezen a problémán segíthetnek azok az eszközök, amelyek közvetlenül a levegőből képesek kiszűrni a szén-dioxidot, és eltárolni azt valamilyen másodlagos felhasználásra. Ezt a módszert direct air capture-nek (DAC) nevezik, amire magyarul egyelőre nem igazán van szabatos fordítás, a legközelebb talán a közvetlen szén-dioxid leválasztással kerülünk az igazsághoz, de az egyszerűség kedvéért maradjunk a DAC-nál.

A szén-dioxid szűrésére már többféle módszert kitaláltak, a DAC azonban jellemzően komoly szárazföldi installációkat, azaz viszonylag nagy területet és rengeteg energiát igényel, mivel óriási ventillátorokat használnak a szén-dioxid tartalmú levegő megtisztításához. Azaz, a környezetbarát működéshez megújuló energiaforrásokra is szükség van, ezzel együtt pedig egy DAC-létesítmény létrehozásához hosszú és összetett bürokratikus folyamatokra, engedélyekre van szükség. Ráadásul - írja a Science Daily - sok esetben a létesítményhez közel élők ellenzik az építkezést (ami valahol érthetetlen, hiszen nem egy atomtemetőről van szó, a szén-dioxid nem kerül vissza a körforgásba, éppen ez a technológia lényege).

Ez óriási probléma, mert a klímaválságot mindenki meg szeretné oldani, de senki sem a saját portája környékén szeretné látni a megoldást

- mutatott rá Geoffrey Ozin vegyészmérnök, a University of Toronto alternatív üzemanyagokkal foglalkozó kutatócsoportjának vezetője.

Hirdetés

A légköri szén-dioxid eltávolításának kérdésére adhat választ a CO2Rail startup koncepciója, amely speciálisan átalakított vasúti kocsikat vetne be a szén-dioxid kiszűrésére. A megoldás lényege, hogy a vagonokat óriási, a sportautókéhoz hasonló légbeömlőkkel szerelik fel, megspórolva ezzel a nagy és energiaigényes ventilátorok működtetését.

Egy átlagos tehervonat évi 6000 tonna szén-dioxidot is kiszűrhet a levegőből (Fotó: Co2Rail)
Egy átlagos tehervonat évi 6000 tonna szén-dioxidot is kiszűrhet a levegőből (Fotó: Co2Rail)

Egy átlagos tehervonat évi 6000 tonna szén-dioxidot is kiszűrhet a levegőből (Fotó: Co2Rail)

A vasúti kocsi így menet közben szippantja magába a levegőt, kiszűrve annak szén-dioxid tartalmát. Ha a tároló megtelik, a megkötött szén-dioxidot cseppfolyóssá alakítják, amit a célállomáson űrítenek egy erre szolgáló tartályba. A megtisztított levegő pedig még menet közben visszajut a Föld légkörébe. 

Az energiát fékezésből termelik

A cég alapítója, E Bachman (neve a cég weboldalán is így szerepel) arra i s gondolt, hogy a vasúti szerelvények gigantikus tömegét óriási erőkkel lehet csak lefékezni. Amikor egy vonat lassít, a mozgási energiája hővé alakulva a külvilágba távozik, ami nem túl szerencsés.

Ez rengeteg elpazarolt energiát jelent. Minden teljes fékezési manőver annyi energiát szabadít fel, amivel körülbelül 20 átlagos háztartás napi igényeit lehetne fedezni

- mutatott rá a cégalapító, hozzátéve, hogy ezt az energiát is a klímaváltozás megfékezésére lehetne fordítani.

Ozin hozzátette, hogy a vasúti szerelvények használata a szén-dioxid kiszűrésére azért is logikus megoldás, mert az infrastuktúra gyakorlatilag már készen van, így csupán a vagonok átalakítására lenne szükség.

A cég szakértői úgy számolnak, hogy egy átlagos tehervonat évente körülbelül 6000 tonna szén-dioxidot tudna kivonni a levegőből. Ráadásul, mivel az ehhez szükséges energiát helyben elő tudnák állítani, a tonnánkénti fajlagos költségek lényegesen alacsonyabbak, mint más DAC-rendszereknél - ez kevesebb mint 50 dollárt jelent.

Arról egyelőre nincs információ, hogy mikor állhatnak üzembe az első DAC-vagonok, azonban erre óriási szükség lenne, ugyanis az Advanced Science News értesülései szerint a szén-dioxid kiszűrése annyira energiaigényes folyamat, hogy az évszázad végéig az összes megtermelt energia 25 százalékát kellene erre a célra fordítani.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)