Az elektromos autók között több olyan modellt is találunk, ahol elérhető az úgynevezett egypedálos vezetés, azaz, a gázpedál felengedésével egyből fékezzük is a járművet. Természetesen, ilyenkor a fékpedál lenyomására ugyanúgy lassítani fog az autó, ha valaki nem bízna meg a technológiában, amely elsőként a Nissan Leaf 2017-ben bemutatott, második generációs változatában jelent meg.
Azok a gyártók, amelyek használják ezt a megoldást, azt állítják, hogy ezzel hatékonyabbá válik az energia visszanyerése, hiszen a generátorok már abban a pillanatban működésbe lépnek, hogy elkezdjük felemelni a lábunkat a gázpedálról.
Nem egészen ezen a véleményen van azonban a Porsche, amely jelenleg a Taycan nevű prémium túraautót - vagy, ha úgy tetszik shooting brake-t - kínálja a tisztán elektromos autóra vágyó vásárlóinak, amiben nincs is egypedálos vezetési mód - írja az InsideEVs.
A Porsche mérnökei szerint azonban ez a megoldás nem túl hatékony, hosszú távon, rámutatva, hogy egy elektromos autó hatótávjának maximalizálásához más megoldásra van szükség. Ez pedig az úgynevezett coasting, azaz, az "üresben" gurulás. Az idézőjelre azért van szükség, mert az elektromos autók általában automata váltósak, azaz nem kell üresbe váltani, noha létezik az ennek megfelelő N (azaz neutral) fokozat is.
Egy elektromos autó a motorfékezés helyett az akkumulátorba táplálja vissza az energiát, fékezéskor, vagy lassításkor, azaz ezzel lehet növelni a mindenkori hatótávot. Azonban, ha az akkumulátor töltöttsége magas százalékon áll, a visszatöltés mértéke csak rendkívül csekély, ilyenkor a motorfék-hatás kevésbé érvényesül. A legtöbb elektromos autóban pedig manuálisan is lehet állítani a visszatöltés mértékét, vagy a D-fokozat helyett a B-fokozatot (battery) választani. Ha az energiavisszanyerés mértéke alacsony, vagy D-ben vezetünk, sokkal tovább tud szabadon gurulni az autó is.
A Porsche szakértői szerint ezzel a megoldással hatékonyabban lehet közlekedni, mint az egypedálos módszerrel.
Hatékonyabb módja ez a vezetésnek, mivel a mozgási energiát végig az autóban "tartja"
- mutatott rá Martin Reichenekcer, a Porsche Engineering karosszériákat fejlesztő részlegének vezető beosztású munkatársa. A szakember rámutatott,h ogy az egypedálos vezetésnél a mozgási enrgiát először vissza kell alakítani energiává, majd az energiát újra a meghajtásra kell fordítani, ami dupla energiaveszteséget jelent.
A Porsche számításai szerint a Taycan Turbo S akár 290 kilowattnyi energiát is képes visszanyerni egy 2 másodperces fékezés során, ami körülbelül 0,7 kilométernyi hatótáv-növekedést eredményez.