Hirdetés

A Mercedes megelőzte a Teslát az önvezetés terén

|

A német márka engedélyt kapott az önvezető technológia magasabb szintű használatára.

Hirdetés

Az önvezető autók már itt vannak a kanyarban, egyelőre azonban a sofőrök csak korlátozásokkal használhatják a sofőrök dolgát megkönnyítő megoldásokat. Az autók önállóságának hat szintjét különböztetjük meg.

A nulladik szint a mindenféle sofőrsegítő tecnhológia nélküli járművekre vonatkozik, azaz, a "hagyományos" autók számítanak ilyennek, amiben minden műveletet - kormányzás, gyorsítás, lassítás - a vezetőnek kell manuálisan elvégeznie. A 1-es szint azt jelenti, hogy a járműben egy automatizált rendszer működik, ilyen például a "hagyományos" tempomat, amely csak annyit tud, hogy a sofőr beállít egy bizonyos sebességet, az autó pedig azzal a sebességgel halad tovább, amíg ki nem kapcsolják a sebességtartást. A 2-es szint a jelenleg kapható modernebb autók vezetéstámogató rendszereit jelenti, az adaptív tempomatot, amely képes az előttünk haladó jármű sebességéhez igazodni, ha kell lassít, ha kell felgyorsít, illetve a sávtartó automatikát, amely az útburkolati jelek és más környezeti tényezőket figyelve gondoskodik róla, hogy a jármű ne hagyja el a számára kijelölt sávot. Bár technikai szempontból nem lenne rá szükség, a biztonság kedvéért ezeknél az autóknál még kötelező a sofőrnek a kormányon tartania a kezét, hogy ha kell, közbe tudjon avatkozni.

Németországban mostantól lehet majd elengedett kézzel használni a 3-as szintű önvezető autókat (Fotó: Daimler)
Németországban mostantól lehet majd elengedett kézzel használni a 3-as szintű önvezető autókat (Fotó: Daimler)

Németországban mostantól lehet majd elengedett kézzel használni a 3-as szintű önvezető autókat (Fotó: Daimler)

Az önvezetés 3-as szintje már ennél jóval fejlettebb, az ilyen autók már képesek önálló döntéseket hozni a forgalmi helyzetekben, képesek egy előzést lebonyolítani, kanyarokat bevenni, ám a sofőrnek még ilyenkor is résen kell lennie, viszont nem feltétlenül kell fognia a kormányt. A 4-es szintű önvezetés már teljesen autonóm közlekedésre ad lehetőséget, de csak kisebb területeken, például a belvárosban, míg az 5-ös szinten már egyáltalán nincs szükség sofőrre, sőt, az 5-ös szintű önvezető járművekben már kormány, illetve pedálok sincsenek. Ilyenek lehetnek majd például a Citroën önvezető bódéi, amelyek különféle felépítményekkel teszik lehetővé, hogy az utasok sportoljanak vagy akár meetingeljenek utazás közben.

Nagyot előz a Mercedes

Bár elvileg a Tesla autói is képesek a 3-as szintű önvezetésre, a Mercedes - legalábbis Németországban - presztízsértékű győzelmet aratott Elon Musk cége felett. Az AutoMotive News számolt be ugyanis arról, hogy a cég hatósági engedélyt kapott, hogy Németországban forgalomba állhassanak az első, elengedett kormánnyal is használható járművei. Pontosabban, ezzel a Mercedes "élesítheti" a 3-as szintű önvezetésre felkészített autóit.

A Mercedes modelljei közül a képen látható elektromos EQS és az S-osztály van felkészítve a 3-as szintű önvezetésre (Fotó: Daimler)
A Mercedes modelljei közül a képen látható elektromos EQS és az S-osztály van felkészítve a 3-as szintű önvezetésre (Fotó: Daimler)

A Mercedes modelljei közül a képen látható elektromos EQS és az S-osztály van felkészítve a 3-as szintű önvezetésre (Fotó: Daimler)

Ahogy korábban beszámoltunk róla, ilyen a német prémiummárka első, tisztán elektromos luxuslimuzinja, az EQS, illetve az S-osztályba tartozó modelljei is. A hatósági döntés értelmében a cég mostantól értékesítheti az úgynevezett Drive Pilot szoftvercsomagokat, amelyek segítségével a luxusmercik tulajdonosai már az önvezető rendszerre bízhatják a közlekedést a német autópálya, az Autobahn területén. Igaz, egyelőre csak alacsonyabb sebességnél élvezhetik az automata suhanást, maximum 60 km/h-ig.

A Drive Pilot lehetővé teszi, hogy a sofőr levegye a szemét a forgalomról és más tevékenységekkel foglalkozzon, például kommunikáljon a kollégáival az autós irodából, emaileket küldjön, internetezzen vagy hátradőljön és filmet nézzen

- írta a Mercedes tegnap kiadott közleményében.

A Tesla évek óta próbálja megszerezni a hasonló engedélyeket, akárcsak a Google anyacége, az Alphabet alá tartozó önvezető autós startup, a Waymo.

Markus Schaefer, a Daimler CTO-ja elmondta, hogy amint a törvényi környezet lehetővé teszi, a cég elérhetővé teszi az önvezető csomagot a kínai és az amerikai vásárlói számára is.

A Mercedes EQS impozáns digitális műszerfalán akár filmet is nézhet a sofőr, amíg a német autópályán halad (Fotó: Daimler)
A Mercedes EQS impozáns digitális műszerfalán akár filmet is nézhet a sofőr, amíg a német autópályán halad (Fotó: Daimler)

A Mercedes EQS impozáns digitális műszerfalán akár filmet is nézhet a sofőr, amíg a német autópályán halad (Fotó: Daimler)

A Teslának lehet, hogy ezen a téren komolyabb jogi csatározásokra kell felkészülnie, ugyanis az AutoNews szerint tavaly egy német bíróság visszautasította Elon Musk cégének engedélykérelmét az önvezető technológia alkalmazására. A hivatalos indoklás szerint azért nem bólintott rá a bíróság a kérelemre, mert szerintük a Tesla megtévesztette a vásárlóit azzal kapcsolatban, hogy mire képes az önvezető rendszerük. A lap emléketet rá, hogy a cég már 2016-ban több ezer dollárt kért a Full Self Driving nevű szoftveres lehetőségért, azonban a Tesla-tulajoknak azóta is be kell érnie a 2-es szintű önvezetéssel, azaz, végig a kormányon kell tartani a kezüket.

A két cég mellett a Honda is érdekelt a 3-as szintű önvezetésben: a japán gyártó tavaly már engedélyt kapott a hazai hatóságoktól arra, hogy a Legend típusú autóiban használható legyen ez a funkció, ez azonban egyelőre még nem terjedt el széles körben.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)