A horvát Mate Rimac neve egyelőre még kevésbé ismert világszerte, azonban érdemes megjegyezni, mert a mindössze 33 éves fiatalember egyre komolyabb dolgokat tesz le az asztalra az e-mobilitás világában.
Mate Rimac, aki 19 évesen - 2008-ban - már elektromos autót faragott az alábbi videón is 1984-es BMW-jéből, ugyanebben az évben megalapította a Greyp Bikes elektromos bicikliket fejlesztő cégét. Ha a cég neve ismerősen hangzik, az azért lehet, mert tavaly novemberben írtuk meg, hogy a Porsche felvásárolta a Greyp többségi tulajdonrészét, ami arra utal, hogy Mate Rimac kiváló munkát végzett.
A fiatalember nem tétlenkedik, ugyanis mindössze egy évvel a Greyp indulását követően 2009-ben saját autógyártó céget is alapított: a Rimac Automobili 2009-ben kezdte meg működését, 2018-ban pedig a Porsche szintén beszállt a vállalkozásba, a tulajdonrész 45 százalékának megszerzésével.
A Rimac Automobili első modellje a 2013-ben limitált példányszámban legyártott Concept One volt, amely akkor a világ leggyorsabb, soroatgyártásban készülő elektromos autójának számított. A sorozatgyártás persze erős túlzás, az autóból ugyanis összesen 17 darab készült, amelyekért 1,6-2,4 millió dollár közötti összeget kell kifizetni. A minőséggel biztosan nincsen gond: az Institue of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) 2018-ban a világ 10 legjobb technológiáját felvonultató autója közé is beválasztotta.
Éppen ezért az elektromos autók iránt érdeklődők közül sokan izgatottan várják a Concept One útódjának szánt, szintén villanyhajtású szupersportkocsit, a Rimac Nevera modellt, amelyet a cég koncepcióautó formájában a 2018-as Genfi Autószalonon mutatott be.
A Rimac Nevera hajmeresztően gyorsul, kevesebb mint 10 másodperc alatt éri el a 300 km/h sebességet (Fotó: Rimac Automobili)
A Rimac Nevera szinte már szürreális képességekkel sokkolja az autórajongókat: a 2,15 tonnás jármű karosszériája szénszálas műanyagból készült, hogy ellensúlyozza a benne lévő akkumulátorok tömegét. Az autó azonban így is 1,85 másodperc (!) alatt éri el álló helyből a 100 km/h sebességet, 0-ról 300-ra 9,3 másodperc alatt gyorsul fel, csúcssebessége pedig 415 km/h körül alakul. Ezt négy elektromos motornak köszönheti, amelyek összesen 1914 lóerővel mozgatják a Neverát. Az autó néhány különlegességet is kapott: arcfelismerő rendszer került bele, amely így kizárólag a tulajdonos számára teszi lehetővé, hogy elinduljon a kocsival, emellett pedig 4-es szintű önvezetésre is képes lesz a cégalapító szerint.
333 kilowattal tölt a Rimac Nevera
A horvát szuperautó most azért került be a hírekbe, mert az InsideEVs kiszúrta, hogy Mate Rimac saját Facebook-oldalára kiposztolt pár fotót, amelyen egy Ionity töltőn álló Rimac Nevera látható.
A cégalapító fotókkal alátámasztott állítása szerint az autó a töltés során 311 kilowattot tudott felvenni a töltőről, amikor az akkumulátor töltöttsége 32 százalékon állt. Később, 80 százaléknál ez 141 kilowattra mérséklődött, 62 százalék környékén azonban 333 kilowattra is fel tudott ugrani.
Mate Rimac azt írta a fotók mellé, hogy a Nevera akár 500 kilowattal is tudna tölteni, ha ezt a töltőoszlopok lehetővé tennék.
Az autó töltése egyébként mindössze 21 percig tartott, ennyi idő alatt 10-ről 80 százalékra töltődtek az akkumulátorai. Ez nagyjából az amerikai luxuslimuzin, a Lucid Air teljesítményével egyezik meg.
A Rimac Neverának egyébként a gyári adatok szerint 550 kilométeres WLTP szerinti hatótávja van, a már említett 1914 lóerőnyi motor pedig egészen elképesztő, 2360 Nm nyomatékkal szaggatja az aszfaltot. Aki szeretne egy hasonló járgányt, annak jó mélyen a zsebébe kell nyúlnia, a sportkocsiért ugyanis 2,4 millió dollárt kell kifizetni, de nem árt sietni, ugyanis mindössze 150 darabot gyártanak majd a jelenleg a világ leggyorsabb "tömeggyártású" autójának számító gépből.