Az úgynevezett maglev-vonatok lényege, hogy a szerelvények nem kereken gördülnek, hanem mágnesességnek köszönhetően szó szerint lebegnek a sín felett. Ez elképesztő sebességeket tesz lehetővé, hiszen a járműnek nem kell leküzdenie a kerekek súrlódását, hanem gyakorlatilag repülve, azaz a sínek érintése nélkül tud haladni.
Az első maglev-vonatokat Japánban állították üzembe még a XX. század hetvenes éveiben, de kísérleteztek vele Németországban, Oroszországban, az első, nem kísérleti célú, azaz utasok szállítására is alkalmas maglev-vonatot pedig 1984-ben Birmingham repülőterén indították el.
Sajnos mostanra Európában nem igazán maradtak működő maglev-szerelvények, de a távol-keleti országokban, Dél-Koreában, Japánban és Kínában a mai napig közlekednek hasonlók. A mostani hír is egy kínai projektről szól, amelynek célja, hogy a Shanghai Maglev nevű vonatnál kétszer gyorsabb járműveket állíthassanak üzembe.
Ez nem kis vállalás, ugyanis a Shanghai Maglev csúcssebessége eléri a 460 km/h-t, a tervek szerint azonban az ország észak-keleti részén fekvő Heilongjiang tartományban fejlesztett gép csaknem 1000 kilométert legyen képes megtenni, mindössze egy óra alatt.
Egészen pontosan 994 km/h lesz a World Artery nevű kínai cég által fejlesztett maglev-vonat sebessége, amelytől a beruházók azt remélik, hogy a tartomány turizmusát is komolyan felpörgetheti. A projektben egy, a Hyperloop-hoz hasonló megoldást alkalmaznának, ugyanis a vonatok egy gyenge vákuummal lezárt csőben haladnának, amely tovább csökkenti a súrlódást, ezáltal viszonylag gazdaságosan, a biztonsági szempontok szem előtt tartásával teszi lehetővé a hajmeresztő sebességet.
Az ultragyors maglev-projekt egyelőre az előkészítés fázisánál jár, amelyhez befektetőket is keresnek. Ha sikerül megvalósítani, azzal viszont egészen új alapokra lehetne helyezni a tömegközlekedést, amellyel tovább csökkennének az egymástól távolabbi régiók közötti utazási idők.