Hirdetés

Furán áll ennek a Hyundainak a kereke, de jó oka van rá

|

A digitális vezérlés izgalmas újdonságokat hozhat a vezetés világába.

Hirdetés

A Hyundai, egészen pontosan a dél-koreai nagyvállalat alkatrészeket és önvezető technológiákat fejlesztő Hyundai Mobis mérnökei már 2018-ban bemutatták az alábbiakban részletezett speciális futómű prototípusát, a 2023-as CES-re azonban már ennek egy továbbfejlesztett, kiforrottabb verzióját vitték magukkal, hogy elkápráztassák vele az autós érdekességekre fogékony nézőket.

A rendszer hasonlít a német ZF által kifejlesztett EasyTurn rendszerhez, amelyről még a nyáron írtunk, de a fotókat és a Hyundai Mobis által közzétett videót elnézve még annál is komolyabb manőverekre képes.

A Hyundai Mobis által fejlesztett speciális futóművel a legszűkebb helyre is gyerekjáték beparkolni (Fotó: Hyundai)
A Hyundai Mobis által fejlesztett speciális futóművel a legszűkebb helyre is gyerekjáték beparkolni (Fotó: Hyundai)

De miről is van szó? Az InsideEVs beszámolója alapján a CES-en bemutatott e-Corner nevű speciális futómű-rendszerről, amelyet egy erre a célra átalakított Hyundai Ioniq 5 segítségével mutattak be. A megoldás lényege, hogy a tisztán elektromos hajtású autó villanymotorját, lengéscsillapítóját, valamint az elektronikus fékezést és kormányzást (brake by wire és steer by wire) egyetlen kompakt egységbe csomagolták, aminek az az óriási előnye, hogy viszonylag könnyen beépíthető bármilyen villanyhajtású járműbe.

Hirdetés

Az e-Corner modul segítségével a Hyundai egészen különleges manőverekre képes: tud oldalazva haladni, egy helyben akár 360 fokot fordulni, de átlós irányban is tud közlekedni - akárcsak a LeBron James által reklámozott elektromos Hummer EV - és 90 fokban is el tud fordulni, ha csak a hátsó kerekeit fordítja el.

Érdekesség, hogy ezt a megoldást már csaknem 100 éve kitalálták, az alábbi felvétel 1927-ből származik.

A XX. század harmincas éveiben pedig az Egyesült Államokban dolgozták ki az "ötödik kerék" módszerét: a kifejezetten a parkolást megkönnyítő megoldást egy extra kerék tette lehetővé, amely az autó hátuljából leereszkedve segített a szervó nélküli autók tulajdonosainak ki-, és beállni a szűk parkolóhelyekre. A megoldás annyira népszerű volt, hogy egészen az 1950-es évekig használták.

A Hyundai Mobis sajnos ennél több részletet nem osztott meg a fejlesztéséről, így az sem derült ki egyelőre, hogy mikor várható a megoldás megjelenése a cég valamelyik sorozatgyártású autóján.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)