Ahogy azt eddig is sejteni lehetett, 2035-től nem lehet majd belső égésű motorral felszerelt személyautókat és kisteherautókat újonnan értékesíteni az Európai Unió területén - írja a 24.hu. A lap információi szerint az Európai Parlament és az EU 27 tagállama csütörtökön állapodott meg a korábban előterjesztett javaslat elfogadásáról.
A megállapodás értelmében az autógyártóknak 2035-ig 100 százalékkal kell csökkenteni a járműveik szén-dioxid kibocsátását, ami gyakorlatilag ellehetetleníti az új, benzines vagy dízel motoros személygépkocsik és kisteherautók értékesítését az EU területén.
A most elfogadott megállapodást 2026-ban egyszer felülvizsgálja majd az Európai Parlament, azonban az EU klímaváltozás elleni akciótervének értelmében az évtized végére 55 százalékkal kell csökkenteni az emissziót a kilencvenes években mért szinthez képest. 2050-re ennél is ambiciózusabb céljai vannak az uniónak: az évszázad közepére a teljes klímasemlegesség elérését tűzték ki.
A most elfogadott megállapodás alapjául az Európai Parlament június 8-i szavazása szolgált, amelynek értelmében kizárólag zéró emissziós járműveket, azaz praktikusan elektromos autókat és kisteherautókat lehet majd csak újonnan értékesíteni az Európai Unió területén.
A belső égésű motor angol neve (Internal Combustion Engine) alapján ICE-autóknak nevezett járművek tilalma erősen megosztja az autós társadalmat: míg az elektromos hajtás rajongói támogatják, a benzines és dízel technológia pártolói felesleges túlszabályozásnak gondolják az ötletet. A téma különösen az európai szinten jelentős autóipart működtető Németországban okozott parázs vitákat.
Az Európai Unióban közlekedő közúti járművek jelenleg a kontinens teljes szén-dioxid emissziójának 12 százalékát teszik ki. A komplett közlekedési szegmens pedig a kibocsátások 25 százalékáért tehető felelőssé. Az Európai Parlament döntését követően a tagállamoknak is be kell építeni a szabályozást a jogszabályi környezetükbe.
Egyelőre nincs napirenden a belső égésű motoros járművek teljes betiltása, mivel a döntéshozók úgy vélik, az uniós polgárok előbb-utóbb elektromos autókra fognak váltani. Ehhez érdemes figyelembe venni, hogy Magyarországon a hazai autópark átlagos (!) életkora 15 év, azaz, nagyjából 2050-et fogunk írni, mire nálunk is lecserélődik az autók többsége.