Az elektromos autók megjelenését nem mindenki nézi jó szemmel, noha a technológia ellen felhozott érvek jó részéről már kiderült, hogy alaptalanok. Az elektromos autókról ugyanis már kiderült, hogy a gyártásuk, illetve a teljes életciklusuk jóval környezetkímélőbb a belső égésű motoros (a kifejezés angol megfelelőjének rövidítése - Internal Combustion Engine - alapján ICE-nak is nevezett) autókénál, még úgy is, hogy ebbe belekalkulálták az villanyautók akkumulátorához használt lítium bányászatát is.
Szintén népszerű érv, hogy az elektromos autók akkumulátora úgysem bírja sokáig, így azt 5-6, e maximum 10 évente, jelentős költségekkel cserélni kell. Erről is bebizonyosodott, hogy nem igaz, sőt, az eddigi tapasztalatok szerint a villanyautók akkumulátorai annyira tartósak, hogy simán túlélhetik magát az autót is, amelyben működnek.
Sokan, akik nem ültek még elektromos autóban, úgy gondolják, hogy azok hatótávja semmire sem elég, illetve, hogy a töltésre órákat kell várni. Az állítás első fele megint csak nem stimmel, egy idei kutatás rámutatott, hogy még az első generációs elektromos autók hatótávja is alkalmas az átlagos használati helyzetek jelentős többségére.
Most pedig egy újabb népszerű villanyautó-szkeptikus állítást vettek górcső alá a német Edison magazin szerkesztői, akik rámutattak, hogy a technológia ellenzői gyakran érvelnek azzal, hogy az elektromos autó addig nem lehet környezetkímélő, amíg az akkumulátorokba töltött energiát fosszilis tüzelőanyagokat égető erőművekben termeljük.
Ők egyrészt elfelejtik, hogy a villanyautók helyi szinten igen hatékonyan csökkentik az emissziót, de azt is, hogy, amíg az áram esetén ott a lehetőség, hogy azt valóban klímasemleges, megújuló forrásokból termeljük - ráadásul egyre olcsóbban - addig a fosszilis tüzelőanyagokat kizárólag a meglévő készletek kiaknázásával lehet előállítani - amíg van belőlük.
A német lap a kutatásában azonban kiszámolta, hogy bizony, az ICE-autók is fogyasztanak áramot, nem is keveset. Természetesen nem menet közben, hiszen akkor már a tankban lévő benzin vagy gázolaj elégetésével működnek. Azonban az üzemanyag előállításához, illetve az autók gyártásához, a benzinkút-hálózatok üzemeltetéséhez, de az autógyártók üzemeltetési, vagy épp marketing-tevékenységéhez ugyanúgy jelentős áramfogyasztás kapcsolódik.
A számításaik szerint minden kilométer, amit egy benzines vagy dízel autó megtesz, körülbelül feleannyi áramot is felhasznál, mint amennyire egy elektromos autónak szüksége lenne ugyanazon a távon.
Azaz, amellett, hogy a táv megtételéhez üzemanyagot kell elégetni, ami környezetszennyezéssel jár, ugyanúgy szükség van az áramra is, mintha valaki elektromos autóval - emissziómentesen - közlekedne.
A hasonló, indirekt energiafogyasztás szürke energiának nevezik: ez az az energiamennyiség, amit be kell fektetni egy termékbe, annak értékesítése előtt. A szürke energia értéklánc csúcsán pedig a benzinkutak, benzinkút-hálózatok állnak. Az üzemanyagtöltő-állomásokon ugyanis rengeteg áramot használnak fel a világításra, klimatizálásra, de bizony a benzin vagy gázolaj autókba töltéséhez használt pumpák működtetésére is. Utóbbi fontos szempont, ugyanis a villanyautó-szkeptikusok előszeretettel hangoztatják, hogy a belső égésű motoros autók akkor is működnek ha épp áramszünet van, például egy természeti katasztrófa miatt.
Az üzemanyag előállítása és szállítása is komoly mennyiségű energiát emészt fel: a fúrás, pumpálás, a finomítási folyamatok, vagy épp a csővezetékek üzemeltetése ugyanis szintén jelentős áramfogyasztást jelent. Szintén szemmel látható az energiaköltsége az olyan termékek előállításának - kenőanyagok, vagy például a dízel járművekhez használt AdBlue-adalék - amelyekre nincs szükség az elektromos autóknál.
Természetesen az elektromos autós töltőoszlopok is áramot használnak, azonban az eddigi statisztikák szerint a villanyautó-tulajdonosok túlnyomó többsége általában otthon tölt, a nyilvános töltőket pedig csak ritkán, jellemzően akkor veszik igénybe, amikor hosszabb útra indulnak.
Az ICE-járművek rajongói szintén sokszor érvelnek azzal, hogy egy liter benzin energiasűrűsége jóval nagyobb, mint azonos egységnyi elektromos áramé. Ők azonban azt felejtik el, hogy bár ez igaz, az elektromos autók sokkal hatékonyabban használják fel az energiát, mivel a belső égésű motoros gépeknél sokkal nagyobb az energiaveszteség, amíg a benzin vagy gázolaj elégetéséből mozgási energia nem lesz.