A magyar kormány múlt héten bejelentette, hogy kampányígéreteik ellenére drasztikus energia-áremelés jön, olyan mértékű, hogy még az elmúlt 9 évben mesterségesen alacsonyan tartott díjszabáshoz, azaz a rezsicsökkentéshez is hozzá kell nyúlni.
Ezzel érdekes, sőt, talán világszerte sehol máshol nem látható helyzet állt elő Magyarországon, ami azzal jár, hogy
augusztus elsejétől drágább lehet elektromos autóval közlekedni, mint benzinessel.
Szinte hallani, ahogy a villanyautó-szkeptikusok egyszerre kiáltanak fel: nem megmondtuk, hogy az elektromos autó ZSÁKUTCA?!?
Egyelőre azért még ne kezdjük temetni az elektromos autókat (Fotó: Utah.gov)
Mielőtt azért ők elégedetten hátradőlnének, érdemes egy picit körüljárni ezt a helyzetet, hogy tisztán lehessen látni, miért fordulhat ez elő 2022-ben. A kormány tavaly november 15-én 480 forintban határozta meg a 95-ös benzin és a gázolaj maximális literenkénti árát. Azaz, a piaci folyamatokat nem követve egyszerűen befagyasztották az üzemanyag árát - nehéz helyzetbe hozva ezzel a benzinkutak üzemeltetőit. Cikkünk írásának pillanatában jelenleg Magyarországon a legolcsóbb tankolni Európában, míg a Cargopedia információi szerint Izlandon a legdrágább, ahol egy liter benzinért közel 992 forintot kell fizetni. A szigetországot Dánia és Görögország követi literenként szűk 946 forintos árral. A Magyarországgal határos Szlovéniában 696, Szerbiában 705, míg Szlováikában jelenleg 770 forint a benzin literenkénti piaci ára.
Eközben, a múlt heti bejelentés értelmében jelentős áram-, és gázáremelés várható - annak ellenére, hogy a kormány a választási kampánya során folyamatosan azt állította, hogy ilyesmire nem kerül majd sor. Az első információk után lázas számolgatás kezdődött, a legrosszabb forgatókönyvek szerint 10-13-szoros emelkedésre is lehet számítani, aminek értelmében könnyen röpködhetnek majd az ötvenezres villanyszámlák.
A 24.hu még múlt hét pénteken publikált egy cikket, amely szerint augusztusban már drágább lesz az elektromos autós közlekedés, mintha benzint tankolnánk. A cikk a spritmonitor.de német weboldalra hivatkozva úgy számol, hogy egy elektromos autó átlagos fogyasztása 100 kilométeren körülbelül 17,17 kilowattóra. Ennyi áram jelenleg 633 forintba kerül, azaz kilométerenként 6,3 forintba, míg a nyár utolsó hónapjától - piaci áron - kilométerenként 41,5 forintot kell fizetni, azaz 4155 forintba kerül a 100 kilométeres táv megtétele.
Az elektromos autók töltésére több módszer is adódik (Fotó: Maryland.gov)
Ezzel összehasonlítva egy átlagosnak mondható, 100 kilométeren 8 litert fogyasztó benzines autóval ugyanez az utazás 3840 forintba kerül, azaz kilométerenként 38,4 forintba.
Rögtön látszik, hogy átmenetileg valóban drágább lehet az elektromos autók üzemeltetése, azonban rendkívül lényeges, hogy egy sor tényezőt érdemes figyelembe venni, mielőtt valaki a térdére csapva elkezedené temetni a villanyhajtást. Ezek a következők:
- Magyarországon jelenleg mesterségesen rögzített üzemanyagárak mellett tudnak tankolni a belső égésű motoros autóval közlekedők
- A benzinárstop látszatintézkedés, míg ugyanis a magyar autósok élvezhetik az olcsó üzemanyagot, több benzinkút már bezárt a kormány intézkedéseinek eredményeként - ez persze nem érdekli az autósokat, az viszont már igen, amikor egy benzinkúton csak a forgalmi bemutatásával jogosultak a kedvezményes árakra, a "rezsicsökkentett" benzinből viszont sok helyen már csak korlátozott mennyiséget lehet tankolni.
- Ahogy múlt heti elemző cikkünkben megírtuk, egyelőre sok a kérdőjel az energia-áremeléssel kapcsolatban, az eddigi kormányzati tájékoztatás során ugyanis csak elnagyolt számokat közöltek, és semmiféle fogódzót nem adtak arra nézve, hogy a gyakorlatban mire számíthatnak majd a fogyasztók.
- A benzinárstop nélkül jelenleg piaci áron 767 forintba kerülne egy liter 95-ös üzemanyag, azaz egy átlagos fogyasztású benzines autóval 100 kilométer megtétele 6136 forint lenne, kilométerenként 61,3 forint.
- A kormány legutóbbi bejelentése szerint október 1-ig meghosszabbította ugyan az üzemanyagra vonatkozó árstopot, kérdés azonban, hogy ezt betartja-e, vagy már a határidő előtt elengedik majd az ársapkát.
Azaz, igen, augusztustól átmenetileg drágább lesz az elektromos autókat tölteni, mint a benzineseket vagy a dízeleket tankolni, ez azonban csak egy ideiglenes állapot, aminek a kialakulásához mesterséges, Európában sehol máshol nem alkalmazott folyamatokra, a benzinárstophoz hasonló látszatintézkedésekre van szükség.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy az elektromos autók töltése megoldható megújuló energiaforrásokból is - a hvg.hu információi szerint a hazai villanyautósok nagyjából fele például otthoni napelemről tölti az autóját, de egyelőre még akadnak olyan üzletek és irodaházak is, amelyek ingyenes töltést kínálnak, így a talpraesett villanyautósoknak egyelőre még van rá lehetőségük, hogy "kimozogják" a magasabb energiaárakat.