Egyre több helyről hallhatjuk, hogy a jövő az elektromos közlekedésé. De vajon csak a szakemberek gondolják így, vagy a fogyasztók is osztoznak optimizmusukban? Erre keresett és talált választ a Peugeot kutatása.
Világszerte egyre gyorsuló ütemben nőnek a tisztán elektromos személygépkocsik eladásai. A 2020 első félévében tapasztalt 19 százalékos visszaesést követően idén 168 százalékkal nőtt a hálózatról tölthető járművek globális forgalma: ez két év alatt 36 százalékos növekedésnek felel meg, ami az autópiac átlagos fejlődési rátájának sokszorosa. Az előrejelzésekben sok bizonytalansággal kell számolni, de egy tavalyi elemzés - amely még nem számolt az eladások idei fellendülésével - azt valószínűsítette, hogy 2030-ra minden harmadik eladott új autó hálózatról tölthető elektromos (PHEV vagy BEV) lesz a világon, Európában pedig az arányuk meghaladhatja a 40 százalékot.
A zárt pályás teszten a fiatalok takarékosabban használták az elektromos autókat, mint a szüleik (Fotó: Peugeot)
Egyelőre nehéz megjósolni, pontosan hogyan alakulnak majd az arányok, az azonban biztos, hogy a hálózatról tölthető elektromos járművek már ma is komoly jelentőséggel bírnak, néhány éven belül pedig meghatározó tényezővé válnak az autóiparban és az autóértékesítésben egyaránt. Ez persze feltételezi, hogy nem kizárólag az autóipar, valamint a gazdasági és ökológiai szakemberek szorgalmazzák elterjedésüket, hanem a fogyasztók is elfogadják, hogy megkerülhetetlen az átállás - részben azért is, mert az e-mobilitás számos olyan előnnyel jár, amelyek miatt a felhasználók túlnyomó többségében esze ágában sincs visszatérni a belső égésű motorokhoz.
A fogyasztók villanyautókba vetett bizalmát és optimizmusát azonban semmi nem mutatja meg pontosabban, mint az, hogy milyen jövőt szánnak gyermekeiknek. Erre a kérdésre kereste a választ a Peugeot, amikor reprezentatív felmérés keretében feltérképezte a brit tinédzserek autókkal és autós oktatással kapcsolatos hozzáállását és terveit. A megkérdezett szülők negyven százaléka eleve nem gondolkodik belső égésű motorban, és azt szeretné, ha gyermeke rögtön villanyautón tanulna meg vezetni. Ez az arány egybevág a fent említett előrejelzéssel, amely az évtized végére 40 százalékos piaci részesedést jósol Európában a hálózatról tölthető járműveknek.
A szülők 40 százaléka már azt szeretné, ha a gyerekük elektromos autón tanulna vezetni (Fotó: Peugeot)
Ugyanakkor nem hagyható figyelmen kívül azoknak a szülőknek a véleménye sem, akik szerint villanyautón nehezebb megtanulni vezetni. Mivel háromból egy szülőt (28%) aggaszt ez a gondolat, a Peugeot érdekes kísérletre szánta rá magát. 10-16 éves fiatalok egy csoportját arra kérte, hogy vegyenek részt egy kifejezetten villanyautókra szabott oktatási programban.
A jogosítványtól még messze álló tinédzserek zárt pályán, szakértők jelenlétében Peugeot e-208 városi villanyautók volánja mögött végeztek el alapvető manővereket, és kaptak áttekintést a töltés folyamatáról, illetve az energiatakarékos vezetés fortélyairól és alapszabályairól. A rövid oktatást követően pedig kiderült, hogy máris ügyesebben, takarékosabban tudtak vezetni, mint szüleik, ezzel igazolva, hogy az elektromos járművek tudatos vezetése gyakorlatilag ösztönösen elsajátítható. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy az említett kérdőívből az is kiderült: négyből egy családban folyamatosan arra biztatják szüleiket a gyerekek, hogy váltsanak elektromos közlekedésre.
A villanyautót használó sofőrök többsége nem akar visszatérni a belső égésű motorokhoz (Fotó: Peugeot)
"A kutatás rávilágított, hogy az emberek egyre nagyobb arányban ismerik fel az e-mobilitás pozitív oldalát" - mutatott rá Julie David, a Peugeot UK ügyvezető igazgatója. "Amint egyre nő a villanyautók népszerűsége, úgy kell mind nagyobb hangsúlyt fektetni arra, hogy az autóvezetők elkövetkező generációi tisztában legyenek a hálózatról tölthető járművek birtoklásának és használatának az előnyeivel."
A Peugeot kínálatában folyamatosan nő a részben vagy teljesen elektromos modellek aránya. Az előbbi csoportot a Peugeot 508 és Peugeot 3008, valamint a hamarosan piacra lépő, új generációs Peugeot 308 hálózatról tölthető hibrid típusai képviselik, míg az akkumulátoros elektromos közlekedésre a Peugeot e-208 és Peugeot e-2008 mellett a márka haszonjármű alapú, többcélú családi típusai: az e-Rifter és az e-Traveller alkalmasak.