Érdekes véleményt fogalmazott meg nemrég Jeffrey Guyton, a Mazda USA vezérigazgatója és egyben elnöke - írja a Green Car Reports. A cégvezető a 2024-ben érkező Mazda CX-90 amerikai bemutatóján azt mondta, az autóvásárlók előbb-utóbb rá fognak jönni, hogy az elektromos autóknál nem az egyre növekvő hatótáv jelenti a megoldást.
Guyton szerint jelenleg az elektromos autó vásárlását tervezők általában a 300 mérföld (480 kilométer) körüli hatótávot keresik, miközben már bemutatták a világ első elektromos autóját, amely egy feltöltéssel akár 1000 kilométer megtételére is képes. Az amerikai Mazda-vezér szerint azonban a jövő nem az egyre nagyobb hatótávokról fog szólni.
Azok, akik már a második elektromos autójukat vásárolják, sokkal tisztábban látják, hogy az elektromos hajtás mennyiben más felhasználási módot igényel, mint a belső égésű motorok. Míg ugyanis az utóbbi csoportba tartozó autók tulajdonosai jellemzően teli tanktól teli tankig autóznak, az elektromos autók használata merőben más megközelítést igényel: egy elektromos autó esetén ugyanis ritkább, amikor valaki nulláról tölti fel teljesen az akkumulátort és jóval gyakoribb, hogy 20-80 százalék közötti töltöttségnél 10-15-20 percekig használják a töltőket, vagy otthon, esetleg a munkahelyen töltenek, munkaidő alatt.
Guyton azonban rámutatott, hogy a töltő-infrastuktúra és a villanyhajtás fejlődésével az elektromos autókkal kapcsolatos hozzáállás is saját evolúción megy majd át, azaz, a gyorsabban és/vagy gyakrabban tölthető autókkal a technológia elfogadása is sokat javul majd.
A Mazda-elnök szerint ugyanis az elektromos autók népszerűsége első sorban nem magukon a járműveken múlik, hanem azon, hogy az emberek mit gondolnak a töltőinfrastuktúra fejlettségéről. Ennek ellenére hangsúlyozta, hogy más gyártókkal ellentétben a Mazda egyelőre nem tervezi saját töltőhálózat kiépítését.
Ettől függetlenül Guyton nem zárta ki, hogy a jövőben hasonló befektetéseket tegyen a cég, ahogy különböző töltőszolgáltatókkal is éppen tárgyalásokat folytatnak, de egyelőre nem várható, hogy a Tesla, a Mercedes vagy épp a General Motors saját hálózatához hasonló beruházás induljon el a cégnél.
Ami az autók evolúcióját illeti, a szakember szerint a jövőben kisebb és könnyebb akkumulátorokkal szerelt elektromos autók jelenhetnek meg a piacon, amelyek ugyan kisebb hatótávot hoznak, cserébe gyorsabban lehet majd tölteni az oszlopoknál.