Az űrkutatás számos olyan technológia kifejlesztését eredményezte, amelyeket minden nap használunk: az infravörös fényt használó hőmérőktől a fagyasztva szárított élelmiszereken át a vezeték nélküli szerszámokig számtalan olyan eszköz van a kezünkben, amelyet eredetileg valamelyik űrbéli küldetéshez hoztak létre.
Ez a sor most egy újabb ötlettel bővülhet: a NASA felkérésére ugyanis az amerikai Purdue University kutatócsoportja fejlesztett ki - Issam Mudawar professzor vezetésével - egy olyan hőszabályozási módszert, amely lehetővé teheti, hogy az elektromos autók akkumulátorát gyorsabban töltsük fel - írja az InsideEVs.
A módszer lényege, hogy nagyobb mértékű hőátadást tesz lehetővé két felület között. Ennek az űrben fontos szerepe van, a NASA küldetései során ugyanis rengeteg komplex rendszert használnak, ezek között pedig olyanok is találhatóak, amelyeknek állandó hőmérsékletre van szüksége, egy olyan környezetben, ahol akár több száz fok is lehet a hőingadozás.
A Purdue kutatói, által kidolgozott megoldás a szakértők szerint több nagyságrenddel növeli a felületek hőátadási képességét, ami egyrészt lehetővé teszi az állandó hőmérsékletek fenntartását az űrben, ugyanakkor bizonyos eszközök méretét és tömegét is csökkenteni lehet ennek köszönhetően.
A módszer lényege, hogy a hűtőfolyadékot keringető csőrendszerben a csöveket melegítik, így a bennük áramló folyadék kívülről befelé melegszik fel, és a cső falához legközelebbi részen kezd először forrni. A halmazállapotváltozás és a csőben áramló hidegebb folyadék együttes hatásaként felgyorsul a hőátadás folyamata. A módszert lehetővé tévő eszközöket 2021 augusztusában szállították az az ISS nemzetközi űrállomás fedélzetére, ahol idén végezték el az első sikeres kísérleteket.
Mudawar kutatócsoportja ezt követően alkalmazta az FBCE-nek (Flow Boiling and Condensation Experiment) nevezett kísérleti technológiát az elektromos autók töltési folyamatára. A töltőkábelbe úgynevezett dielektrikumot, azaz elektromosan szigetelő folyadékot pumpáltak, amely képes volt felvenni a töltés során keletkező hőt, amelyből 24,22 kilowattnyit tudott semlegesíteni. Ezzel a ma elérhető leggyorsabb, 350-400 kilowattos CCS töltők teljesítménye elméletben akár a megawattos nagyságrendet is elérhetik.
Jelenleg az úgyneveztett Megawatt Charging System (MCS) a leggyorsabb töltési szabvány, amit kifejlesztettek, amely potenciálisan akár a 3,75 megawattos töltést is lehetővé teheti. Idén júniusban már a gyakorlatban is tesztelték az MCS-töltőt, amellyel akkor egy megawattot sikerült elérni, a NASA módszerével azonban ez várhatóan növelhető lehet.