Az elektromos autókkal kapcsolatos leggyakoribb kritika, hogy a töltés jóval hosszabb időt vesz igénybe, mint a belső égésű motoros járművek esetén. Ez kétségtelenül igaz, hiszen, amíg egy benzines autót néhány perc alatt tele lehet tankolni, egy elektromos járműnél ez több órát is igénybe vehet. Persze, a legmodernebb villanyautók - például a horvát Mate Rimac által fejlesztett Rimac Nevera - már viszonylag gyorsan feltölthetőek, de ez még mindig bő 20 percet jelent, amihez képest egy tankolás sokkal gyorsabb.
Az egyik alternatívát a hidrogén-üzemanyagcellás (FCEV) technológia elterjedése jelentheti, a HFC-autókat ugyanis ugyanolyan gyorsan lehet megtankolni, mint a benzineseket - más kérdés, hogy egyelőre a hidrogéntöltés infrastuktúrája gyakorlatilag még nem létezik, leszámítva pár kísérleti helyszínt.
A másik megoldás pedig az elektromos autók akkumulátorának cseréje lehet, hiszen ezzel a lemerült akksi helyére egy teljesen feltöltött egység kerül, így az autó tulajdonosának csak annyit kell várakoznia, amíg a két akkut kicserélik.
A Nio akkumulátorcsere-állomásain pár perc alatt teljesen feltöltött akksi kerül az elektromos autóba (Fotó: Nio)
Ezt a megoldást követi a kínai, elektromos járműveket fejlesztő Nio, amely most szerdán avatta fel egyik első európai akkumulátor-cserélő állomását Norvégiában. A InsideEVs figyelt fel a eMobility Norway YouTube-csatornájára felkerült videóra, amelyen látható, ahogy egy Nio ES8 típusú autóval betolatnak az autómosóra emlékeztető garázsba, ahol az akkucsere teljesen automatizáltan történik.
Az autó utasainak ki sem kell szállni, mivel a Nio állomása mindent elvégez magától. A fenti videón - bár nem a világ legjobb felvételéről van szó - látható, ahogy a kocsi akkumulátorát egy szervízaknához hasonló rekeszbe húzza le a dokkolórobot, majd nem sokkal később egy feltöltött akkut illeszt a lemerült egység helyére. Az egész művelet 2-3 percet vesz csupán igénybe, az üres akkumulátort pedig a rendszer azonnal elkezdi újra feltölteni. A Nio állomása egyébként akkumulátort tárol, emellett egy üres hely is található a dokkolóban, ahová az elsőként érkező autó üres akkuját helyezik el.
A rendszer egyetlen hátránya, hogy jelenleg csak a Nio autóit képes fogadni, azok közül is csak az említett ES8 típust, illetve a cég jövőben megjelenő modelljeit. A Nio-nak egyébként már több mint 700 csereállomása van kínában, a cég tervei szerint pedig 2025 végéig 4000 helyszínen alakítanának ki hasonló állomásokat, ebből legalább ezret Kínán kívül.
A kínai autógyártó 2025-re több ezer hasonló állomást szeretne létrehozni (Fotó: Nio)
A cég különleges konstrukcióban kínálja a járműveit: az úgynevezett Battery as a Service (BaaS) modell értelmében az autókat akkumulátor nélkül árulja, a tulajdonos így vásárolhatja meg ajárművét, az akksi azonban a cég tulajdona marad.
Arra az esetre pedig, ha a csereállomáson épp nem lenne elérhető teljesen feltöltött akkumulátor, a Nio 150 kilowattos gyorstöltőkkel várja a sofőröket.