A dízelautók megosztják az autós társadalmat: egy részük örülne, ha végleg eltűnnének az utakról, míg mások a világ minden pénzéért sem mondanának le strapabíró és megbízható járgányukról. A gázolaj használata főleg a logisztika területén elterjedt, a teherszállító járművek, kamionok javát ugyanis dízelmotorok hajtják.
A gázolaj égetése azonban komoly egészségügyi terhelést jelentő légszennyezésért felelős, ráadásul a dízelmotorokból más káros anyagok is bekerülnek a bolygó légkörébe, például a nitrogénoxidok, amelyek károsítják a növényeket és csökkentik a terméshozamokat, de károsíthatják a légzőszerveket és hozzájárulhatnak a légúti betegségek kialakulásához is. A probléma olyan mértékű, hogy csak az Európai Unió több milliárd eurót spórolna meg az egészségügyi költségeken, ha az utakról eltűnnének a dízelautók.
Az elektromos autók - és ha már a logisztikát említettük, az elektromos kamionok - választ adnak az emisszió problémájára, azonban a terjedésüknek egyelőre gátat szab a töltőhálózat viszonylagos fejletlensége, illetve - mivel viszonylag új technológiáról van szó - a belső égésű motoros járművekénél magasabb árfekvés. Ráadásul, a jelentős terheket megmozgató gépek esetében óriási erőkifejtésre is szükség van, ami - egyelőre - negatívan befolyásolja az elektromos haszongépjárművek hatótávját.
Most azonban egy tudományos áttörés új alapokra helyezheti a dízelmotoros közlekedést - írja az Ars Technica. A University of New South Wales (UNSW) kutatói ugyanis egy olyan módszert fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi, hogy egy hagyományos dízelmotort gázolaj és hidrogén keverékével hajtsanak meg.
Az eredmény lenyűgöző: az ausztrál kutatók szerint a hidrogén-gázolaj keverékével akár 86 százalékkal is csökkenthető a dízelmotorok emissziója. A kísérletek során 90-10 százalékos hidrogén-gázolaj keveréket hasznátak, ami az emissziócsökkentés mellett 26 százalékkal javította a dízelmotor hatékonyságát.
Sikeresen igazoltuk, hogy a meglévő dízelmotorok működését tisztábbá lehet tenni a hidrogénalapú üzemanyag égetésével. Ez a technológia jelentősen csökkenti a dízelek szén-dioxid emisszióját, aminek óriási szerepe lehet a karbonlábnyomunk csökkentésében
- mutatott rá Shawn Kook, a UNSW egyik professzora, a kutatási anyag egyik szerzője.
A hidrogént nem közvetlenül keverik a hidrogénhez, ez ugyanis növelné a nitrogénoxidok emisszióját. Ehelyett egy közvetlen befecskendezéses módszert használnak, amely nagynyomású hidrogént juttat az géstérbe. A kutatók felismerték, hogy a hidrogén koncenctrációjának változtatásával eltérő kémiei reakciókat lehet előidézni, amivel szabályzható a nitrogénoxidok kibocsátása.
A kutatók 18 hónapig dolgoztak a kísérletben használt dízelmotoron, azonban ma már bármilyen dízelmotort néhány hét alatt át tudnak alakítani a hidrogén-gázolaj keverék fogadására. Az ausztrál egyetem munkatársai már szabadalmaztatták is a fejlesztésüket, amely egy-két éven belül piacra kerülhet.