Az európai autógyártók elmúlt és leendő évtizede egyre nagyobb részben az elektromos autók térnyeréséről és a belsőégésű motorok gyártásának a fokozatos kivezetéséről szól. Egyre több szó esik a 2050-es végleges elektromos átállásról, amit az EU-ban a belsőégésűek gyártásának 2030-as, és forgalmazásának 2035-ös tilalma fog megelőzni jelen állás szerint. Ez alól csak a 100 százalékban szintetikus üzemanyagot használó modellek képeznek kivételt.
A Volvo közelmúltban tett vállalása szerint 2025-re az eladásait 55 százalékban az elektromos hajtású autók fogják kitenni. A cég az elsők között kötelezte el magát a 2030-as elektromos átállás mellett, de most ennél is tovább ment.
Ígérete szerint néhány hónap múlva, a jövő év elején gördülnek le gyártósoráról az utolsó dízelüzemű járművek. Ez a sok távolabbi jövőbe mutató céldátum után egy belátható lépték, amit kevesek mertek még ez idáig meglépni. A piacvezető svéd márka döntéshozói már évekkel ezelőtt meglátták az átállás elekerülhetetlenségét, és ahelyett, hogy egy folyamatosan zsugorodó ágazatba fektettek volna, minden kapacitásukat az innováció irányába összpontosították.
A Volvo kedden, a New York-i klímahéten tette korszakalkotó bejelentését. Döntése jól mutatja, hogy milyen gyorsan változik az autóipar és a fogyasztói preferenciák, hiszen a svéd brand évtizedekig a dízelhajtás zászlóshajója volt Európában. A felgyorsuló trendet mutatja az is, hogy míg 2019-ben még jóval 50 százalék fölött volt a cég dízel-eladásainak aránya, tavaly ez már a 10 százalékot sem érte el.
Ha nem is ennyire élesen, de globálisan is hasonló folyamat figyelhető meg. A 2015-ben még kiegyensúlyozott, 50 százalék körüli arányú eladások után idén júliusra már csak 14 százaléka volt dízellel működő az eladott járműveknek.
A Volvo nem a semmiből érkezett el a mostani döntéséig, évek óta egymást követik az elektromos modellek megjelenései a piacon: a C40, XC40, EX90 és az EX30 után még idén megkezdik az EM30 furgonok forgalmazását.
Az autógyártó cég reméli, hogy a keddi bejelentésük után mások is a váltás mellett teszik le a voksukat, és záros határidőn belül, még a kötelező érvényű 2030-as céldátum bekövetkezte előtt elengedik a legkörnyezetkárosítóbb hajtási technológiát.