Bár néhány éve még széleskörű optimizmus övezte az elektromos hajtástechnológiák terjedését és jövőbeli szándékolt piacvezető szerepét, az elmúlt egy év sok kapcsolódó tervet felülírt az ágazatban. Korábban is rebesgették már a nyár folyamán, hogy a Volvo - eredeti terveit megmásítva - nem áll át az EV-k kizárólagos forgalmazására, de mostanra meg is született a konkrét döntés.
Nincs ezzel egyedül, hiszen néhány hete a Ford is bejelentette, hogy EV-k helyett egyelőre inkább hibridek fejlesztésére és gyártására fordítaná a rendelkezésre álló kapacitásokat. A Volvo eredeti elképzelése az volt, hogy 2030-ban már kizárólag elektromos járműveket fog értékesíteni, de már hónapok óta lebegteti a mostani visszalépést.
Új ígérete szerint a teles átállás tisztán elektromos autók gyártására csak 2040-re történhet meg, addig pedig a hibrideket is fenn fogja tartani a kínálatában. Erre az elmúlt évben bekövetkezett piaci változások adnak okot, hiszen jelentősen visszaesett az EV eladások növekedési üteme a 2024-es év első két negyedéves mutatói alapján szerte a világban.
A Volvo kommunikációs stábja számos olyan tényezőt említett az irányváltás okaként, amelyek tényleg érdemben befolyásolták a jármű ipar piaci viszonyait. Ilyenek voltak a töltőinfrastruktúra vártnál jelentősen lassabb kiépülése, a kormányzati ösztönző programok kifulladása, valamint az ágazat kínai gyártóit sújtó vám, melyet az EU vezetett be júliusi hatállyal.
A vezető svéd járműgyártó azzal érvel, hogy meglátásuk szerint így is el fogják érni a három évvel ezelőtt kitűzött klímavédelmi céljaikat. A frissített tervek szerint már a jövő év során körülbelül 50-60 százalék körül fog alakulni a plug-in hibridek és EV-k összesített aránya, amit az évtized végére 90 százalék fölé szeretnének feltornázni.
A fennmaradó néhány százalékot egy olyan terméktípus fog kitenni, melyben kisméretű benzinüzemű motorok fogják megtermelni az elektromos hajtáshoz szükséges energiát az akkumulátorok működtetéséhez. Jelenleg öt EV van a Volvo kínálatában: az XC40 Recharge, a C40 Recharge, az EX30-as, EX90-es modell és a brand EM90 néven futó furgonja. Mivel az új direktíva inkább a hibridekre összpontosít, lehet, hogy a sor egy darabig nem is bővül tovább.