Az elektromos autók megjelenésével jelentősen megugrott a kereslet az olyan nyersanyagok iránt, amelyek az akkumulátorok gyártásához szükségesek. A lítium és a kobalt azonban egyelőre csak komoly természetkárosítás árán bányászható és bár már fejlesztik az új technológiákat, amelyekhez nincs szükség hasonló fémekre, mire ezek a megoldások ipari léptékben is használhatóak lesznek, addig még sok akkumulátor készül majd a felhasználásukkal. Az elektromos járművek gyártása egyébként még ezeknek az alapanyagoknak a bányászatával együtt is kevésbé terheli a környezetet, mint a benzines vagy dízel autóké.
Lítiumból és kobaltból is viszonylag sok található azonban a különféle elektronikus eszközökben, okostelefonokban, táblagépekben és hasonló kütyükben (sőt, olyanokban is, amelyeket már évek óta nem használ senki. Ezt ismerte fel az Audi és a lítiumos akkumulátorok újrahasznosítására szakosodott Redwood Materials: a két cég közös programot indított az elöregedett eszközök begyűjtésére, hogy az azokból kinyert alapanyagokból új akkumulátorokat építsenek - írja az Electrek.
A Redwood Materials állítása szerint a világ legnagyobb lítium-, és kobaltbányáit az asztalfiókjainkban találjuk, ahol valószínűleg sokaknál porosodnak több évvel ezelőtti telefonok, táblagépek, vagy épp laptop-akkumulátorok.
A lítium-ion akkumulátorokkal működő eszközöknek csupán kevesebb mint 5 százalékát haszosítják újra, mert egyelőre nincsenek egyértelmű folyamatok, amelyek lehetővé tennék ezek reciklálását. A Redwood és az Audi ezért óriási lehetőséget lát ezeknek a folyamatoknak a megteremtésében, ami lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy újrahasznosítsák az akkumulátoraikat, majd ezekből az alapanyagokból új, fenntartható módon készül akkumulátorok készüljenek az elektromos járművekhez
- írja a Redwood Materials.
A cég még októberben vizsgáltatta meg az újrahasznosított alapanyagokból készülő akkumulátorok teljesítményét az amerikai Argonne National Laboratory kutatóival, akik a teszteket követően arra jutottak, hogy a reciklált anyagokból készült aksik pontosan olyan jól és megbízhatóan működtek, mint a bányából származó "friss" alapanyag felhasználásával készültek.
A Redwood Materials és az Audi ezért összefogott és az autógyártó amerikai szalonjaiban rövidesen megjelennek azok a gyűjtőládák, amelyekbe bárki bedobhatja a már nem használt, elöregedett elektronikus eszközeit.