Hirdetés

Egy svájci startup új kihasználatlan felületeket vetne be mobil napelemek telepítésére

|

A világon elsőként szőnyegeznék le a vasúti sínek közötti területet.

Hirdetés

Az elmúlt években olyan mértékben bővültek a globális napelem-kapacitások, amire soha korábban nem gondoltak. A további bővítések egyik problémás előfeltétele a panelek helyigénye. Hiába állnak rendelkezésre eszközök a további erőművek telepítéséhez, egyre több helyen védik helyi rendeletekkel a mezőgazdasági termelésre is alkalmas területeket.

Az emberi találékonyság révén azonban már eddig is számos olyan felületet használtak fel inverterek beüzemelésére, ahol azok nem foglalták el más tevékenységek elől a helyet. Így kerültek naperőművek tavak, folyók és tengeröblök felületére, de telepítettek már fotovoltaikus rendszert nagyobb épületek tetejére, sőt a sivatag kellős közepére is.

A Sun-Ways nevű svájci start-up most ezt az innovatív gyakorlatot továbbgondolva talált egy új, kihasználatlan területtípust, ami a jövőben komoly lehetőséget rejthet a napenergia további kiterjesztésére. Az ehhez kapcsolódó hároméves kísérleti projekt jövő tavasszal veszi kezdetét a nyugat-svájci Neuchâtel kantonban.

Hirdetés

Az ötlet lényege, hogy a vasúti vonalakon futó sínpárok közötti területen helyeznének ki invertereket mintegy száz méter hosszú pályaszakaszon. Mivel azonban a rendszeres időközönként szükséges pályakarbantartási munkálatokat akadályozhatnák a napelem-panelek, egy technológiai megoldással azokat egyszerűen kiszerelhetőre tervezték.

A Sun-Ways szakmai partnere a lausanne-i EPFL,vagyis a svájci szövetségi technológiai intézet volt, akik kisebb méretűre tervezett, speciálisan erre a célra kialakított napelemeket gyártottak le a tesztelési fázisra. A "szőnyegezést" a svájci Scheuchzer pályakarbantartó vállalatra fogják rábízni, akik egy speciális járművel végighaladva a kérdéses pályaszakaszon fogják az invertereket telepíteni.

A kifejezetten erre a munkára fejlesztett vonat egy úgynevezett dugattyús mechanizmust használ majd az egy méter széles panelek kibontásához, melyeket egy helyi üzemben szerelnek össze. A hároméves teszt során egy 100 méteres szakaszt fognak felszerelni a speciális szerkezetekkel, aminek az összköltsége mintegy 623 000 euró (kb. 250 millió forint) lesz.

A vállalatnak komoly, ambiciózus tervei vannak a jövőre nézve, hiszen az országban több, mint 5000 kilométer hosszan fut a vasútvonal. Ennek persze csak egy részét fednék le panelekkel, de a tervezett kapacitások így is körülbelül évente egy terawattóra energiát termelhetnének, ami az ország teljes energiaszükségletének mintegy 2 százalékát fedezné.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)