Hirdetés

Akadozik az üvegvisszaváltó rendszer, mert túl sokan használják

|

A vállalat szerint a lakosság túl gyorsan viszi vissza a palackokat.

Hirdetés

Bár az eredeti kormányrendelet szerint már január elsejével el kellett volna kezdődnie, végül csak most, hónap elején indult el kötelező jelleggel az új visszaváltási rendszer (DRS). Az 1 dl és 3 l űrtartalom közötti műanyag- és fémtárolók 50 forintos egységáron válthatók vissza a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletekben elhelyezett automaták segítségével, illetve ahol erre nincs lehetőség, ott manuálisan vagy mobil visszaváltó-autók segítségével.

Januárban végül azért kellett elhalasztani az új rendszer kötelező bevezetését, mert az indoklás szerint minden érintett félnek fel kellett készülnie az átállásra. Jelen állás szerint az új rendszer ugyan elindult, ám nem minden megy zökkenőmentesen, egyre több visszaváltó helyről érkeznek hírek fennakadásokról.

A hónap eleje óta pedig a boltok is csak olyan palackban, italosdobozban hozhatják forgalomba termékeiket, melyeket elláttak a visszaváltás procedúrájához szükséges vonalkóddal is. Az üzletekben kihelyezett automaták használata viszonylag egyszerű és egyértelmű, mégis sok panasz érkezett a működésüket illetően az elmúlt néhány hét során.

Hirdetés

A megtelt automatákat a hulladékkezelésért felelős vállalat, a Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. (MoHu) üríti ki, majd szállítja a hulladékot egy központi hulladékudvarhoz. Azonban úgy néz ki, hogy a vállalat ezt egyelőre nem képes olyan tempóban végezni, ahogy arra igény lenne. Ez érthető, hiszen szemben a korábbiakkal, már tilos összenyomni, széttaposni az újrahasznosítani szándékozott műanyag- és fémtárolókat, így a nagy térfogatú palackok, különösen a nyár derekán, gyorsan összegyűlnek a háztartásokban, és bár hallani fennakadást a vonalkódok beolvasásával és az automaták működésével kapcsolatosan is, a legtöbb probléma a véges kapacitásból fakad, amivel az ürítések egyelőre nem képesek felvenni a versenyt.

Az Országos Kereskedelmi szövetség főtitkára, Kozák Tamás, azt nyilatkozta, hogy nemcsak a fogyasztók, hanem az érintett boltok is panaszkodnak a szállítások elmaradása miatt.

A legtöbb ilyen üzletben nincs elegendő hely a megnövekedett raktározási igényeknek, ráadásul még mindig sok olyan üveget, palackot visznek vissza, amik még a DRS bevezetése előtt kerültek forgalomba. Ezeket a gép nem váltja vissza, de a csalódott vevők már rendszerint nem viszik el, otthagyják vagy egy közeli tárolóban, vagy az automata mellett.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)