A közvetlen északkeleti szomszédunk Ukrajna lassan két és fél éve áll háborúban Oroszországgal. A frontvonalak lassan mozdulnak bármelyik irányba is, és a nyugati segítségnek köszönhetően az ukránok még mindig állják a sarat a rusz medvével szemben. Bár a békéről sok szó esik ezekben a napokban, egyelőre úgy tűnik, hogy nem mostanában fognak befejeződni a harcok.
Bár a háború borzalmai nem mérhetők más - emberéletet közvetlenül nem befolyásoló - tényezőkkel, előbb-utóbb számolni kell azzal a környezeti kárral, amivel az extrém szintű szén-dioxid kibocsátás jár. A harckocsik által elégetett gázolaj, a robbantásokból származó kibocsátás és a gyakori erdőtüzek olyan mennyiségű üvegházhatású gázt juttatnak a légkörbe, amelynek hatási mindannyiunk életére befolyással vannak.
Az ukrán környezetvédelmi minisztérium és klímavédelmi civil szervezetek nemrégiben közzétettek egy tanulmányt, mely szerint tavalyelőtt február vége óta 175 millió tonna szén-dioxid jutott pluszban a légkörbe. Ez megközelítőleg 2 millió dízelautó összes kibocsátásával egyenértékű az élettartamuk teljes ideje alatt.
A dokumentum részletezi is a kibocsátások forrását, mely szerint több milliárd liter üzemanyag felhasználásából, egymillió hektár erdő leégéséből, több száz fosszilis üzemanyagot használó létesítmény felrobbantásából és a frontvonal megépítését, megerősítését szolgáló beton és acél gyártásából származik ez az elképesztő mennyiségű károsanyag.
Amellett, hogy ezek az adatok egyértelműen lesújtó képet festenek a környezet és az éghajlat helyzetéről, a jelentés külön foglalkozik a számszerűsíthető gazdasági deficittel is. Az írás megállapítása szerint az Orosz Föderáció jelenleg 32 milliárdos klímakárért felelős, ám egyelőre a számláló pörög tovább.
Ezeket a behatásokat három részre lehet osztani. Az első helyen értelemszerűen a harcászati tevékenységek állnak, és ezeket szorosan követik a sérült infrastruktúra újjáépítéséhez szükséges beton és acél termeléséből adódik, míg a harmadik helyen olyan egyéb tényezők kapnak helyet, mint a tűzesetek és az emberek helyváltoztatása.
A jelentés behoz egy olyan tényezőt is, amire nem is gondolnánk. A háború hatással van a repülés okozta kibocsátásokra is, hiszen az Ukrajnában és Oroszország egyes részein lezárt légtereket kikerülni kényszerülő repülők a jelentés kalkulációja szerint 24 millió tonna szén-dioxiddal többet juttatnak a légkörbe. Így belátható, hogy sajnos egy azonnal megkötött béke sem a startvonalra helyezné Ukrajnát, hanem fényévekkel hátrébb.