A teljesen önvezető autók megjelenésére még egy darabig várnunk kell, legalábbis a tesztpályákon kívül mindenképpen. Persze, már ma is léteznek olyan vezetéstámogató rendszerek, mint az adaptív tempomat vagy a sávtartó automatika, amelyek már többé-kevésbé képesek elboldogulni, egyelőre azonban inkább csak az egyszerűbb terepnek számító autópályákon, ott sem minden esetben. Nem véletlen, hogy a most kapható legmodernebb autók is csak úgynevezett kettes szintű önvezetésre képesek, azaz, a sofőrnek folyamatosan a kormányon kell tartania a kezét, készen állva rá, hogy bármelyik pillanatban beavatkozzon, ha szükség lenne erre.
A technológia azonban megállíthatatlanul fejlődik és nincs már messze a pillanat, amikor valóban megérkeznek a városok, falvak utcáira az önállóan közlekedő járművek. Ezek pedig esetenként teljesen mások lesznek, mint a mostani autók: kiváló példa erre a Citroën önvezető járgányainak koncepciója, amelyek már szinte semmiben sem hasonlítanak a klasszikus értelemben vett autóra, még a Citroën saját verdáira sem.
Az önvezető autók közlekedése teljesen más logika alapján működik majd, mint a "hagyományos" (Fotó: FBI News Bulletin)
Amíg azonban azt várjuk, hogy beguruljon az első teljesen önvezető taxi vagy busz, érdemes végigondolni, hogy mire kell felkészülnie a települések vezetőinek vagy a közlekedésszervezéssel foglalkozó szakembereknek. Az IoT Evolution szerkesztői az alábbi tanácsokat gyűjtötték össze számukra.
Jobb félni, mint megijedni!
Az önvezető autókban számtalan szenzor, radar, lidar és egyéb technológiák működnek (majd), hogy a járművek biztonságosan közlekedjenek, ne üssék el a gyalogosokat, ne ütközzenek másokkal és ne hajtsanak bele az árokba. Ez várhatóan drámai mértékben csökkenti majd a közlekedési balesetek számát, potenciálisan tehát évente életek százezreit mentheti meg ez a technológia. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) statisztikái szerint ugyanis évente körülbelül 1,3 millió ember hal meg az utakon. A kevesebb baleset természetesen nagyon jó, de amíg nem érkezik el az önvezető autók kora, nem fogjuk tudni, hogy ezért cserébe milyen kockázatokkal kell majd számolnunk, milyen problémákat kell majd megoldanunk. Érdemes tehát óvatosan kezelni az új technológai megjelenését.
Mindenkinek követnie kell a szabályokat!
Az önvezető autók akkor jelenthetnek megoldást, ha kiszámíthatóan és egységes rendszer szerint működnek. Elvégre, nem nehéz belátni, mekkora károkat okozhat, ha valaki otthon úgy dönt, egy kis sufnituninggal felturbózza az önvezető autóját, hogy egy picit gyorsabban hajtson a többieknél, vagy például hagyjon figyelmen kívül bizonyos közlekedési szabályokat. Éppen ezért az önvezető rendszereket úgy kell majd kialakítani, hogy azok mögött egységes szabályozás álljon, amelyeket minden gyártó - és persze tulajdonos - kötelező érvényűen elfogad. Ez várhatóan sok vitát gerjeszt majd, így érdemes lesz minél előbb elkezdeni az önvezető jövő megalapozását.
Az önvezető autó nem csodaszer
Az önvezető technológiák pártolói gyakran rámutatnak, hogy az önjáró autók nagyobb létszámban is hatékonyabbak, mint most a forgalmi dugókban ácsorgó hagyományos autók. Ebben természetesen van némi igazság, hiszen az önvezető autók biztosabban tudják tartani a követési távolságot, nem szorítják le a másikat, nem élnek a büntetőfékezés nevű manőverrel és a leállósávon sem előzik ki a teljes sort pár (másod)percnyi előnyért. Azonban nem szabad megfeledkezni arról, hogy az utak áteresztőképessége véges - újabb sávok építésével pedig nem lehet megoldani ezt a problémát - így a várostervezők akkor járnak el jól, ha először felmérik, hogy mekkora forgalmat bírnak el az adott települések - na meg az ott élők - és ehhez mérten tervezik meg az önvezető autók integrációját.
A városi terek teljesen átalakulhatnak az önvezető technológia érkezésével (Fotó: Lawrence Livermore National Laboratory)
Nagy(obb) számok törvénye
Az önvezető autók közel ugyanakkora helyet foglalnak, mint a hagyományosak, ez azonban nem jelenti azt, hogy ugyanannyi járműre lenne szüksége a jövő utasainak. Amíg ugyanis ma az autósok a saját járművüket használják - mivel mást nem tehetnek - az önvezető technológia lehetővé teszi majd, hogy például a szomszédainkkal közösen használjunk egy önvezető gépet, amivel mindketten eljutunk a munkahelyünkre, ráadásul a parkolással sem kell vesződnünk. Vagyis, az önvezető autókat sokkal többen is használhatjuk majd egyszerre, így érdemes lesz eleve a nagyobb befogadóképességű modelleket, egyterűeket, kisbuszokat fejleszteni, mivel ezzel hatékonyabbá tehető a közlekedés: kevesebb jármű, több utassal.
A tömegközlekedésre is gondolni kell
Az önvezető autó sok mindenre jó, de csodát nem tud tenni. Azaz, nem szabad arra gondolni, hogy az ilyen járművek érkezése egy csapásra felszámolja majd a forgalmi dugókat. Sőt, a helyzet rövid távon akár romolhat is, ha a közösségi közlekedés helyett mindenki önvezető autókat szeretne használni, hiszen ez azzal járhat, hogy ahol korábban egy busz közlekedett, ott hirtelen 20-30 önvezető jármű jelenik meg. Persze, ha az előző pontban leírtakat megfogadják a közlekedésszervezők, ez kivédhető lehet.
A város nem eladó!
Az önvezető autók gyártói komoly lobbitevékenységet folytathatnak majd annak érdekében, hogy a járműveik privilegizált helyzetbe kerüljenek, így akár az sem elképzelhetetlen, hogy egy-egy gyártó - vagy gyártók egész konzorciuma - előterjeszti, hogy bizonyos utakon, útvonalakon kizárólag az ő gépei közlekedhessenek majd. Itt majd nagyon észnél kell lennie a városlakóknak, hogy a városvezetők ne adhassák el vagy ne adhassák bérbe a fontos útfelületeket, az ebből befolyó pénzek ugyanis nem tudják ellentételezni majd azokat a kényelmetlenségeket, amelyek a helyben élőket érnék emiatt.
Egységes és átlátható szabályozás nélkül az önvezető autókkal nem sokra megyünk (Fotó: WA State Department of Commerce)
Nem a várost kell az autóknak alárendelni
Napjainkban azért gyakoriak a forgalmi dugók és a torlódások, mert a legtöbb nagy település szerkezete nem arra lett kitalálva, hogy autók százai, ezrei száguldozzanak az utcákon. Ez csupán az urbanizáció egy kellemetlen mellékterméke, azonban számtalan példa bizonyítja, hogy az autómentes övezetek kialakításával élhetőbbé lehet tenni a városokat és közben a közlekedők sem szenvednek aránytalan hátrányokat. Az önvezető autók megjelenése ebből a szempontból komoly lehetőség, amivel fontos lenne tervezni, hogy a városok emberközpontúbbá tudjanak válni.
Már most gondolni kellene az adatvédelemre
Ha napjainkban bármilyen digitális eszközt vagy szolgáltatást vásárolunk, hosszú és átláthatatlan végfelhasználói szerződéseket kell elfogadnunk. Ezeket általában senki sem olvassa végig, sokan pedig csak konfliktushelyzetben szembesülnek vele, hogy az újabb kütyü kényelméért cserébe milyen jogaikról mondtak le - itt mutogathatnánk azokra is, akik a Facebookon háborognak egy-egy, a felhasználói feltételeknek nem megfelelő kommentjük letiltása miatt, szólásszabadságot követelve. Az önvezető autók rengeteg adattal dolgoznak, mint ahogy, a városok okos infrastuktúrája is nagy mennyiségű adatot gyűjt be a lakókról. Éppen ezért már most neki kellene fogni az önvezető autózás adatkezelési hátterének szakértői kidolgozásához, hogy elkerülhetőek legyenek a kellemetlen meglepetések és a véget nem érő egyezkedés-jogászkodás.
Mint látható, bár az önvezető autók kétségtelenül fontos és hasznos részei lesznek a jövő városainak, olyan összetett kérdésről van szó, amelyre már most válaszokat kellene találnunk, nem pedig akkor nekiállni kigondolni mindezt, amikor már a küszöbön áll az önvezetés forradalma. Márpedig, ha még nem is áll a küszöbön, már nagyon közelít hozzá.