Internetezés közben a legtöbb felhasználóra ömlenek a célzott hirdetések, abba azonban csak kevesen gondolnak bele, hogy mekkora infrastuktúra működik az online reklámok hátterében. Egy környezetvédő jótékonysági szervezet azonban most kiszámolta, hogy mekkora terhelést jelent a bolygó számára a rengeteg hirdetés - írja a Euronews.
Az online reklámok világ alaposan megváltozott: az internet hajnalán még viszonylag egyszerűen működött ez a terület. A termékeit vag szolgáltatásait hirdetni kívánó cég elhelyezett néhány reklámcsíkot - úgynevezett bannert - a nagy forgalmú weboldalakon, vagy ott, ahol feltehetően nagy számban fordultak elő a célcsoport tagjai. Minden felhasználó ugyanazt a hirdetést látta, aki betöltötte az adott weboldalt.
Ez később megváltozott, ahogy a közösségi oldalak és más felületek a fogyasztó felhasználók egyre több adatához fértek hozzá. Megjelentek a földrajzi hely, életkor, nem, és hasonló kategóriák alapján célzott hirdetések, amelyeknek ugyan elvileg hatékonyabbá kellene tennie ezt a szektort, az adatokból azonban kiderül, hogy ez nem egészen így történt, sőt, ha lehet, egy kicsit rosszabb lett a helyzet, mint volt.
A Global Action Plan friss jelentésének már a címe is árulkodó. A Big Tech's dirty secret - How Big Tech's toxic business model undermines action against climate change, azaz A Big Tech mocskos titka - A Big Tech mérgező üzleti modellje aláássa a klímaváltozás elleni tevékenységet című kutatás ugyanis rámutatott, hogy az online hirdetések a Föld globális energiatermelésének 1 százalékát viszik el, ráadásuil ennek a java nem a reklámok megjelenítését szolgálja, hanem egy bonyolult reklámtőzsde működésére megy el.
Amikor ugyanis valaki betölt egy weboldalt, működésbe léptet egy rakás úgynevezett valós időben licitáló (real-time bidding - RTB) rendszert, amelyek egymással versenyeznek a felhasználók figyelméért, illetve azért, hogy melyik reklám melyik hirdetési helyen jelenhet meg egy adott weboldalon.
Ez döbbenetes mennyiségű tranzakciót jelent: csak az európai és amerikai felhasználók kiszolgálása érdekében évente mintegy 178 billió (!) RTB-tranzakciót futtatnak le a hirdetéskezelők. Ezek a folyamatok óriási adatközpontok számítógépein zajlanka, amelyek a Global Action Plan információi szerint éves szinten nagyjából 200 terawattórányi energiát használnak fel. Ez több mint egy közöepes méretű ország éves energiafelhasználása.
Az RTB-tranzakciók során a sávszélesség és a számítási kapacitás 99,9999 százaléka nem a hirdetések megjelenítésére megy el, ráadásul az online robotok és a csaló hirdetések tovább növelik az online reklámok szén-dioxid emisszióját
- figyelmeztetett dr. Augustine Fou, az online hirdetési csalásokat kutató szakértő.
A jelentés szerint pedig az említett licitáláson győztes hirdetéssel pedig az a baj, hogy jelentősen felpörgeti a túlfogyasztást.
A Purpose Disruptors nevű szervezet pedig úgy kalkulált, hogy az online és offline hirdetések átlagosan 32 százalékkal emelték meg minden egyes brit állampolgár karbonlábnyomát a 2022-es évben. Ez a hirdetéseknek köszönhetően megvalósult értékesítések emisszióira vezerthető vissza.
A Big Tech üzleti modellje alapvetően ellentétes a klímaválság hatásainak enyhítése érdekében tett erőfeszítésekkel. Ezeknek a platformoknak a hajmeresztő profitjai óriási mennyiségű adat feldolgozásából születnek, amelynek hatalmas közvetlen karbonköltsége van
- mutatott rá Oliver Hayes, a Global Action Plan kampányainak vezetője.