Hirdetés

Miért rögzítették a kupakokat az italos palackokhoz?

|

A sokakat bosszantó új uniós szabályozás csak egy azok közül, melyekkel az egyszer használatos műanyagok mennyiségét csökkentenék az EU-ban.

Hirdetés

Bizonyára sokan emlékeznek még arra a sok tucat akcióra, melynek keretén belül üdítős- illetve ásványvizes palackok zárására szolgáló kupakokat gyűjtöttek leadásra, jellemzően valakinek a gyógykezelését támogatandó. Bár ezek a jótékonysági megmozdulások nem szűntek még teljesen meg, a napjaik meg vannak számlálva egy hamarosan kötelezően életbelépő uniós szabályozás miatt.

Hazánkban ez nem szolgál teljesen meglepetésként, hiszen már az idén nyáron esedékes határidő előtt hosszú hónapokkal feltűntek a forgalomban lévő termékek egy részén az új, rögzített kupakok. Az új csomagolási szabály bevezetésének az az oka, hogy ezzel szeretnék biztosítani, hogy a kis plasztik fedél is újrahasznosításra kerüljön a palack többi részével együtt.

Elsőként a Coca-Cola állt bele a változásba, és még tavaly egy extra műanyagcsíkkal nehezítették meg a csomagolás szétszedését az Európai Unió országaiban. A többi gyártóra ugyanez a feladat vár idén júliusi határidővel.

Hirdetés

A hamarosan bevezetésre kerülő szabályozás ugyan csak az EU-t érinti, az ezzel kapcsolatos teendőkből a világon mindenkinek ki kell venni a részét, ha hathatós eredményt szeretnénk elérni az ügyben. Az ENSZ által megfogalmazott cél a műanyag jelentette probléma megoldására az, hogy 2040-ig 80 százalékkal csökkentse a globális szennyezést.

Bár a bevezetésre kerülő változtatás logikus és megindokolható, számos kritikai észrevételt hallani a bevezetésével kapcsolatosan. A fogyasztók arra panaszkodnak, hogy a rögzített kupak ellehetetleníti, hogy könnyen és kényelmesen igyunk, illetve öntsünk az ilyen palackokból. A közösségi médiákban gyakran felmerülő ellenérv az arcba csapódó kupakok problémája.

A Coca-Cola és más italgyártó cégek sem mindig voltak ilyen nyitottak a palackok kialakításának megváltoztatására. Amikor az unió 2018-ban először jelentette be a változtatást előíró szabályokat, a cégek tiltakoztak, azt állítva, hogy ez a megtermelt műanyag mennyiségének növekedéséhez fog vezetni, valamint a gyártók számára vállalhatatlan többletköltségekkel jár a bevezetése.

A július elsejével életbe lépő szabályozás szerint addig is fokozatosan kell kivonni a forgalomból a régi dizájnt a legfeljebb háromliteres palackok esetében. A 2018-ban bejelentett új uniós irányelv részeként megvalósuló változtatás egyébként csak egyike az olyan intézkedéseknek, melyek hosszútávon a probléma kezelését szolgálják.

Bár az, hogy a kupakok palackokhoz való rögzítését milyen módon végzik el a különböző gyártók nem szabályozza külön a törvény, a legtöbben a Coca-Cola azóta nem túl szerencsésnek minősített módszerét másolták le, a sorjázó negatív kritikák ellenére. A sorban valószínűleg a műanyagzacskók fogják jelenteni a következő lépést, hiszen milliárdszámra használjuk őket naponta, és már a gyártásukkal is éves szinten 850 millió tonna szén-dioxidot juttatunk a légkörbe. Bár az ágazatot érintő lobbitevékenységek nehezítik a hatékony intézkedéseket, mindannyiunk közös érdeke, hogy megoldást találjunk valamilyen alternatíva bevezetésével.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)