Hirdetés

Leszámolna az Unió a cégekkel, amik azt hazudják, környezettudatosak

|

Az EU a jövőben csak szigorú feltételek mellett engedélyezné az "öko" címke termékeken való használatát.

Hirdetés

Ha körülnézünk egy bolt polcain, gyakran szembesülünk olyan hangzatos minősítésekkel, mint "környezetbarát", "öko" vagy "eco". Reklámpszichológusok és marketingesek pontosan tudják, hogy ez milyen hatással van a vásárlókra. Ha ilyen címkét, pecsétet látunk, érdemes észben tartani, hogy az EU tagállamaiban nincs semmilyen egységes szabályozás ezek használatáról. Többnyire csak a gyártó sugalmazza azt, hogy valamilyen objektív mércével mérve környezetbarátabbak, mint a minősítéssel fel nem ruházott termékek.

A jelenséget, mikor egy vállalat csak azért látja el ezekkel a minősítő címkékkel termékeit, hogy azzal a környezetvédelem kérdésére érzékenyebb fogyasztók bizalmát elnyerje, greenwashingnak, vagyis "zöldmosásnak",  "zöldre mosásnak" nevezzük. Ezzel a régóta rendezésre váró jellenséggel szeretne valamit kezdeni az európai közösség törvényhozó testülete.

A törvényjavaslat megalkotásához az Európai Bizottság most több ezer fogyasztóval, a tagállamok fogyasztóvédelmi testületeivel és szakértőivel is felvette a kapcsolatot. A fogyasztók körében végzett felmérés válaszadóinak fele úgy nyilatkozott, hogy hajlandó egy termékért többet fizetni, ha az tartósabb, vagyis hosszabb ideig bírja javítás nélkül.

A kutatás azonban arra is rámutatott, hogy a vásárlók gyakran kénytelenek szembesülni  megtévesztéssel, a vásárlók bizalmával való visszaéléssel. Ez annyit tesz, hogy a termékről kapott elégtelen vagy megtévesztő információk megakadályozzák a vásárlókat a fenntarthatóbb, a környezet számára kedvezőbb döntés meghozatalában.

Hirdetés

A vásárolt termékek korai elavulása, az ökológiai jellegre vonatkozó megtévesztő állítások, a nem átlátható és nem hiteles fenntarthatósági címkék sajnos az egész Európai Unióban előfordulnak. Az ezzel való elégedetlenséget igazolja az, hogy a felmérésben a válaszadók 86 százaléka mondta, hogy szeretne sokkal korrektebb tájékoztatást kapni vásárláskor a termék tartósságáról.

Az új szabályozás a tervek szerint be fogja tiltani a fenntarthatóságra és a környezetvédelemre vonatkozó, bizonyítatlan állítások használatát. Nem lehet a jövőben egy terméket karbonsemlegesnek sem nevezni azt bizonygatva, hogy a gyártó más tevékenységeivel ellensúlyozza a termék gyártása során keletkező kibocsátást.

Állásfoglalásukban az is szerepel, hogy szeretnék, ha az új szabályozás érintené a jótállás ügyét is. Fontos lenne, hogy a jövőben minden vásárló pontos tájékoztatást kapjon a vásárolt termék garanciális cseréjének, javításának időkorlátjáról, és hogy ezt mindenféle nehézség és joghátrány elszenvedése nélkül érvényesíthesse is. Az új jogszabály a tervek szerint kétéves jótállási időt fog kötelezően előírni a gyártóknak.

A jogalkotási folyamat a végéhez közeledik. A 2022 márciusában tett bizottsági javaslat ügyében tavaly szeptemberben megállapodott az Európai Parlament és az Európai Tanács, ami után a legutóbbi strasbourgi plenáris ülés alkalmával a tagállamok jóvá is hagyták a megállapodást. A nemzeti parlamenteknek most kerek két évük van arra, hogy az új direktíva szerint frissítsék vonatkozó törvényeiket.

A kérdés rendezése igen összetett és sok részletszabályozás kidolgozását igényli. A törvény például nagy hangsúlyt fektet a javításhoz való jogra, vagyis ezt preferálná a kidobás és új termék vásárlása helyett.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)