Megdöbbentő eredményt hozott a Center for Countering Digital Hate (CCDH) nevű szervezet kutatása - írja a BoingBoing. A lap információi szerint a washingtoni székhelyű szervezet közel hétezer népszerű, a klímaváltozás-tagadó Facebook-posztot vizsgált meg és azt találták, hogy azok 69 százaléka ugyannak a 10 weboldalnak a tartalmait osztja meg.
Ezek között találni amerikai szélsőjobboldali kiadványokat, mint például a Breitbart, de a félretájékoztatás miatt több országban betiltott és a YouTube által is többször büntetett orosz RT is. Íme a teljes lista: Breitbart, Western Journal, Newsmax, Townhall Media, Media Research Center, The Washington Times, The Federalist Paper, Daily Wire, RT.com, Sputnik News, Patriot Post.
A klímatagadó weboldalak cikkeit több mint egymilliárd felhasználó olvasta el (Fotó: Scopio/Giordano Aita)
A CCDH összesen 6983 klímaváltozás-szkeptikus cikket elemzett, amelyek tavaly kerültek ki a Facebookra. Összesen 709 057 alkalommal léptek interakcióba a cikkekel a felhasználók, azaz vagy lájkolták, vagy megosztották, vagy kommenteket írtak alá. Ez még nem túl árulkodó adat, az viszont már beszédes, hogy a Facebookon megjelent posztok 69,69 százalékát - nem röhög! - tették ki a fenti tíz weboldalról származó cikkek.
A Facebook nem tesz semmit a klímatagadó posztok ellen - nahát!
A Facebook - amely nemrég bejelntette, hogy Meta néven folytatja - korábban égre-földre esküdözött, hogy felveszi a harcot a megtévesztő posztokkal, ennek ellenére, nem túl meglepő módon egyelőre nem viszi túlzásba ígérete betartását. A kutatás szerint a Toxikus Tízes oldalairól származó posztok 92 százalékánál semmiféle jelzés nem szerepel arról, hogy klímatagadó információk szerepelnek a cikkben. Ennél is szomorúbb, hogy a felhasználók 99,05 százaléka jelöletlen posztokat lájkolt vagy osztott meg követőivel.
A kutatás talán leginkább sokkoló adata, hogy a fenti tíz weboldal az elmúlt fél év során több mint egymilliárd felhasználói látogatást köszönhetett a megosztásoknak, amelyért több mint 3,5 millió dollár is befolyhatott a bankszámláikra.
A Facebookkal szemben a Google idén októberben jelentette be, hogy le fogja tiltani a klímatagadó tartalmak mellett megjelenő hirdetéseket és a hasonló tartalmakat feltöltő felhasználóknál kikapcsolja a monetizáció lehetőségét, azaz, aki ilyen videókkal próbál nézettségre, ezen keresztül pedig pénzre szert tenni, attól megvonják ezt a lehetőséget. A Facebook/Meta egyelőre semmi hasonlót nem ígért - nem mintha a korábbi ígéreteik megvalósultak volna.