Hirdetés

Videó: így érkezik a balesethez a repülő mentőorvos

|

A különleges szerkezettel a nehezen megközelítő helyekre is eljuthatnak a mentést végző szakemberek.

Hirdetés

Bár egyelőre még nem elektromos motor hajtja, a hátizsákként viselhető sugárhajtóműves közlekedési eszköz, a jet pack vagy jet suit lenyűgöző technológiai fejlesztés, arról nem beszélve, hogy a jövő okosvárosaiban is szerephez juthat, ha például egy felhőkarcoló magasabb emeletein kell gyorsan eljutni egy pácienshez.

A rakétahátizsák vagy jet pack komoly segítséget nyújthat, ha gyorsan kell elérni egy baleset sérültjeit (Fotó: Ørsted)
A rakétahátizsák vagy jet pack komoly segítséget nyújthat, ha gyorsan kell elérni egy baleset sérültjeit (Fotó: Ørsted)

A rakétahátizsák vagy jet pack komoly segítséget nyújthat, ha gyorsan kell elérni egy baleset sérültjeit (Fotó: Ørsted)

Ennél valószínűleg gyakrabban használják majd a nehezen járható terep leküzdésére, bajba került túrázók, sportolók vagy például természeti katasztrófák áldozatainak kimentésére. Utóbbira már csak azért is szükség lehet, mert a klímaváltozás miatt már biztos, hogy az emberiségnek szembe kell néznie az egyre gyakoribbá váló extrém időjárási jelenségekkel, például áradásokkal, ami után sokan kerülhetnek olyan helyzetbe, amikor a mentőalakulatok gyorsaságán múlik a túlélésük.

Ebben segíthet a már említett jet pack, amelynek két éve tartó teszteléséről a minap számolt be a brit Great North Air Ambulance Service (GNAAS) légimentő-szolgálat - írja a BBC. A csatona információi szerint a jet pack alkalmazása jelentősen lerövidítheti az időt, ami alatt a mentőszolgálat munkatársai elérik a nehéz terepen keresztül megközelíthető sérülteket.

A GNAAS munkatársai közül a 37 éves Jamie Walsh vállalkozott az eszköz tesztelésére, amiről utólag nagyon lelkesen nyilatkozott. Walsh eleinte egy rögzítőkábel végéhez erősítve repkedhetett a jet pack segítségével, nemrég azonban "szabadon" is kipróbálta a repülő szerkezetet, amiről igen látványos videó is készült.

Semmihez sem hasonlítható élmény, amikor az ember hátára és karjára sugárhajtóműveket erősítenek és ezzel kell egyensúlyozni, miközben a levegőbe emelkedsz. Egészen zsigeri érzés egyébként, amikor tudatosul benned, hogy körülbelül 1000 lóerőnyi sugárhajtómű van a testedhez erősítve

- mondta Walsh a BBC-nek nyilatkozva.

Hirdetés

A mentőorvos így akár pár perc alatt el tud érni olyan túrázókat, akikhez egyébként akár egy óráig tartó gyaloglással, vagy nagyobb és nehezebben manőverező helikopterekkel lehetne eljutni. Ez például egy szívroham esetén élet-halál kérdése lehet.

Jamie Walsh akcióban (Fotó: GNAAS)
Jamie Walsh akcióban (Fotó: GNAAS)

Jamie Walsh akcióban (Fotó: GNAAS)

A Gravity Industries által kifejlesztett "rakétahátizsákot" 5 kisméretű sugárhajtómű mozgatja meg, ebből két pár a pilóta karjaira kerül, egy pedig a hátizsákban foglal helyet. A rendszer 1050 lóerős, a hajtóművek percenként 120 ezres fordulatszámra képesek. A meghajtáshoz gázolajra vagy A1 repülőgép-üzemanyagra van szükség. Teli tankkal 5-10 perc repülésre képes, ami éppen elég lehet ahhoz, hogy elérje egy hegyoldalban vagy egy felhőkarcoló tetején ragadt embereket. A maximális sebessége nem ismert, eddig 136 km/h volt a legmagasabb sebesség, amit elértek vele.

A GNAAS mellett a tengeri szélfarmokat üzemeltető Ørsted is besegít a tesztelésbe, a partoktól távolabb eső létesítményeken dolgozók számára ugyanis szintén életmentő lehet, ha kéznél van egy hasonló szerkezet.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)