Az elektromos autók töltése néhány év múlva a múlt ködébe veszhet. Legalábbis, ha végre eljön a hidrogénből fejlesztett olcsó és környezetbarát energia kora. A hidrogénhajtásban óriási potenciál van, sőt, nem csak autó, kamionok, buszok, vonatok, hajók és repülőgépek működhetnek majd a környezetkímélő módon, zéró emisszióval előállított zöld hidrogénnel: szeptemberben átadták Európa első hidrogénnel üzemelő épületét is.
A különféle járművek hidrogénes töltésének jelenleg két nagy gátja van: a töltőinfrastruktúra hiánya és a zöld hidrogén ipari léptékű termelése. Míg előbbire még várni kell, hiszen jelenleg csak pár kaliforniai benzinkúton van lehetőség hidrogént tankolni, addig utóbbinak elméletben már nincs akadálya - írja a Green Car Reports.
A la a Rocky Mountain Institute (RMI) elemzésére hivatkozva azt állítja, a zöld hidrogén már a mostani évtized végén komoly szerepet játszhat az emissziók csökkentésében. A zöld hidrogénhez ugyanis egy valamire van szükség: megújuló energiára, amelyet a gáz előállításában kulcsszerepet játszó elektrolízis folyamata során kell felhasználni. Az RMI előrejelzése szerint pedig 2030-ig elegendő megújuló kapacitás állhat üzembe ahhoz, hogy a zöld hidrogén előállításához szükséges elektrolízis megoldható legyen fenntartható módon.
Ráadásul a zöld hidrogén technológiája már készen áll rá, hogy ipari léptékben megkezdődjön a termelést: a "felskálázáshoz" ugyanis már elérhetőek azok a kereskedelmi és ipari szempontból érett technológiák, amelyekre szükség van a gyártási folyamatokhoz. Azaz, nem kell tudományos áttörésekre, kutatási eredményekre várni vagy laboratóriumban már működő megoldásokról kitalálni, hogyan ültethetőek át a napi termelésbe.
Kamionosok, teherhajók előnyben
A hidrogénhajtásnak óriási szerepe lesz a közeli jövő szállítmányozásában: olyan globális szereplők, mint az Amazon, az Unilever vagy az Ikea 2040-re szeretnék teljesen dekarbonizálni a szállításaikat, azaz kiváltani a dízelüzemű teherautókat és teherhajókat. A három óriáscég tagja a Cargo Owners For Zero Emission Vessels, azaz CoZEV szövetségnek, amely az üzemanyagcellás technológia elterjesztéséért küzd, főleg a vízi közlekedésben, azon belül a teherszállításban.
Az elektrolízisre visszatérve: az RMI információi szerint ezen a téren is elképesztő a fejlődés. A Bloomberg New Energy Finance (BNEF) adatai szerint 2027-re akár 210 gigawattnyi kapacitás is üzembe tud állni globálisan, ami fontos lépés lenne a zöld hidrogén elterjedését illetően.
A hidrogén szállításával nem lenne gond: a meglévő földgáz-infrastruktúra egy része ugyanis könnyedén felhasználható akár a hidrogén továbbítására is.
Az RMI arra figyelmezteti a világ döntéshozóit, hogy a fenntarthatósági célokat csak akkor érheti el a világ, ha a valóban zöld hidrogén mellett teszi le a voksát, a "sima", azaz szürke vagy néha kék hidrogénnek nevezett gáz előállítása ugyanis pont annyira szennyező, mint az ehhez felhasznált energia előállítása.