A tengeri hajózás komoly környezetszennyző ágazat, a hatalmas konténerszállító hajókat és a luxusutakra tervezett sétahajókat sokszor 20-30-40 éves üzemidőre tervezik, ezért ez a terület csak lassan válik fenntarthatóvá. Korábban írtunk már ígéretes lehetőségekről,a melyek segítségével zöldülhet ugyan a tengeri hajózás, de várhatóan még sok időre lesz szükség, hogy érezhető legyen a fejlődés.
A 2020-ban kirobbant koronavírus-világjárvány pedig rendkívül érzékenyen érintette a luxus óceánjárókat üzemeltető cégeket. A turisták eltűntek, így akadt olyan luxushajó, amelyet anélkül kellett darabokra szedni, hogy egyetlen utast is szállított volna. Ez a szektor tehát komoly pofont kapott a pandémiától, azonban ez egyben lehetőséget is teremtett a fenntarthatóbb technológiák előretörésére.
Ennek egyik első példája a norvég YSA Design, amely már 2021 vége felé bemutatta a Northern Xplorer nevű zéró emissziós luxus-óceánjáró terveit, tavaly év végére pedig már a hajó építéséhez szükséges forrásokat is emgszerezték - írja az AutoEvolution.
A luxushajó egy 140 méter hosszú óceánjáró lesz, amelyet elektromos motorok hajtanak majd, amelyeket hidrogén-üzemanyagcellák látnak majd el energiával. Emellett azonban az akkumulátoros elektromos autókhoz hasonló villanyhajtás is kerül majd a fedélzetre, amelyet akár a tenger közepén is fel lehet majd tölteni, szél-, és napenergiával, a hajóra szerelt napelemek és szélturbinák segítségével.
A fedélzeti szolgáltatásokról egyelőre nem sokat árultak el, a közzétett látványtervekről azért kiderül, hogy a hátsó, teraszos elrendezésű fedélzeteken kényelmes kanapékon élvezhetik majd a kilátást az utasok.
A Northen Xplorert egyébként egy portugál hajógyárban építik fel, amennyire csak lehet, fenntartható, vagy legalább fenntartható módon beszerezhető alapanyagokból.