A szén-dioxid emisszió problémáját már ismeri az emberiség, a klímaváltozáshoz hozzájáruló gáz mennyiségét pedig ma már különféle megoldásokkal igyekeznek csökkenteni. Az egyik leghatékonyabb módszernek a légköri szén-dioxid begyűjtése tűnik, bár ennek hátránya, hogy viszonylag nagy mennyiségű energia kell hozzá, ezért a hasonló létesítmények mellé komoly mennyiségű megújuló energiára is szükség van, hogy érdemben csökkenteni lehessen a CO2 mennyiségét.
Míg egy kreatív megoldás vasúti kocsikra szerelt szűrőkkel oldaná meg a fenti kihívásokat, holland diákok egy csoportja olyan elektromos autót tervezett, amely szintén képes menet közben becsapdázni a szén-dioxidot - írja a Euronews.
Az Eindhoveni Műszaki Egyetem hallgatói által tervezett Zero Emission Mobility (ZEM) fantázianevű autó tisztán elektromos hajtással üzemel, karosszériáját pedig újrahasznosított műanyagból, 3D-nyomtatás segítségével hozták létre.
Bár az elektromos autók menet közben nem bocsátanak ki égéstermékeket, az energia tárolására használt lítium-ion akkumulátorok gyártása bizony komoly környezeti terheléssel jár - igaz, a villanyautók teljes életciklusára vetített környezeti terhelés még így is jóval alacsonyabb, mint bármilyen benzines vagy dízel autó esetében - ezért már egy nulla kilométeres elektromos autó karbonlábnyoma is jelentős. A technológia segítségével azonban megoldhatóvá válhat az emisszió kérdése.
A ZEM lelkét két szén-dioxid szűrő jelenti, amelyek bő 30 ezer kilométernyi megtett út során nagyjából 2 kilogramm szén-dioxidot tudnak megkötni. Ez ugyan csekély mennyiség - 12 autóval körülbelül 30 ezer kilométert kéne megtenni annyi CO2 semlegesítéséhez, ami egy átlagos fának egy év alatt sikerül - ezt a diákok is elismerik, azonban a fejlesztés követzkező fázisában a szűrők kapacitását szeretnék több nagyságrenddel megnövelni.
Az elhasznált szűrőket a diákok elképzelése szerint a benzinkutakon, vagy elektromos autóknak szánt töltőállomásokon lehetne cserélni.