Az önvezető autó magától értetődő fejlesztés, hiszen van, aki a városi dugóban nem szeret araszolgatni - sőt vajon akad olyan, aki számára felüdülés a torlódás közepén vánszorogni? - míg mások a hosszú, autópályán töltött óráktól szabadulnának meg. Az önvezető autó elvégzi helyettünk ezeket a feladatokat, ráadásul, közben ügyel a biztonságra, illetve a fenntarthatóbb közlekedésre is, hiszen nem ad felesleges gázfröccsöket és nem az utolsó pillanatban satuzza le az autót, ha lassítani kell.
Az önvezető motor ehhez képest rendkívül furcsán hangzik, hiszen a kétkerekűekkel a legtöbben az élményt keresik. Persze, akad olyan, aki a napi ingázást is motorral oldja meg, de sokan ilyenkor is szeretik kiélvezni a gépeikben rejlő erőt és dinamizmust.
A Yamaha motorozó robotja Valentino Rossi babérjaira szeretne törni (Fotó: Yamaha)
Felmerül tehát a kérdés, hogy miért akarná bárki is, hogy a motorját ne saját maga vezesse, hanem egy kifinomult szoftver?
A Yamahánál azonban megvan a válasz a kérdésre, ami nem csoda, mivel a japán márka 2014 óta fejleszti ezt a fura eszközt. A robot számára nem kisebb célt tűztek ki, mint, hogy képességeiben utoljérje, sőt meg is haladja a hétszeres MotoGP-világbajnok Valentino Rossi tudását.
Mire jó, hogy egy robot motorozik?
A MOTOBOT humanoid robot képes rá, hogy teljesen önállóan körbemotorozzon egy versenypályán. Jogosan merül fel a kérdés, hogy ez miért jó, hiszen sokan ölnének érte, hogy menő motorokkal csapathassanak, ott, ahol a legnagyobb versenyzők.
A válaszért vissz akell térnünk az önvezető motorok témaköréhez. A jó hír, hogy ezek a gépek engedni fogják, hogy a sofőr vezessen, azaz nem lesznek olyanok, mint az önvezető autók, amelyekbe már sem pedálok, sem kormány nem kerül majd.
A MOTOBOT 2.0 önállóan képes körbemotorozni a versenypályán (Fotó: Yamaha)
A RideApart írt remek magyarázatot az önvezető motorok lényegéről: ott van bennük technológia, ami ahhoz szükséges, hogy a sofőr akár elengedett kormánnyal közlekedjen, ezt azonban főként arra használják, hogy biztonságosabbá tegyék a motoros közlekedést. Azaz, besegítenek a sofőrnek, ha a cikk elején is említett unalmas körülmények között - autópályán vagy dugóban - kellene haladnia, a tengerparti száguldás helyett.
A MOTOBOT-ból ma már a 2.0-s verzió teljesít szolgálatot a Yamaha tesztüzemében, amely nemrég újabb befektetéssel támogatta az önvezető technológiákat fejlesztő TIER IV Inc. nevű céget. A TIER fejlesztette az Autoware-t, amely a világ első önvezető járművekhez használható operációs rendszere.
Ha pedig valaki aggódott volna, hogy jönnek a robotok és elveszik a motorosok, motorversenyzők munkáját, megnyugodhat: a MOTOBOT-tal ugyanis még 2018-ban megpróbálták megverni Valentino Rossi egyik köridejét, azonban a gép 30 másodperccel lassabb volt a "Doktornál". A magyarázat szerint bár a robot tökéletesen követte az olasz fenomén által bejárt pályaíveket, a kanyarokban azonban elvérzett, mert a szenzorai még nem képesek kellően kifinomultan érzékelni, hogy az abroncsok tapadásának függvényében mennyire lehet vakmerően száguldani.