A science fiction és az autózás rajongói évtizedek óta várják, hogy végre-valahára elkészüljön az első olyan repülő autó, amit valóban lehet is használni. A technológiával már a XX. század közepe óta kísérleteznek, de a kétségtelenül látványos prototípusok legfeljebb a próbarepülésig jutottak el, hogy aztán sose halljunk felőlük többé.
A legtöbb esetben olyan megoldást eszeltek ki, ami egy többé-kevésbé hagyományos személyautóból és egy arra illeszthető szárnyból állt. Az alábbi fotón például az Advanced Vehicle Engineers által tervezett Mizar repülő autó prototípusa látható 1973-ból.
A technológia fejlődése végül a történelem süllyesztőjébe lökte a szárnyas autó terveit, mivel megjelentek a drónok, illetve a hagyományos helikoptereknél több rotort használó, úgynevezett kvadrokopterek, illetve az álló helyből felszállásra képes járművek, a VTOL-ok (Vertical Take-Off and Landing), valamint ezek elektromos hajtású változatai, az eVTOL-ok.
Napjainkban szinte az összes érintett eVTOL-okat fejleszt, a magyar startupoktól a külföldi, kockázati tőkében lubickoló cégekikg, mint például a Jetson Aero. Ebbe a buliba érkezett meg a kínai XPeng, amely eddig főként elektromos autók fejlesztéséről volt ismert. Az Electrek korábban beszámolt róla, hogy a cég már tavaly bemutatta repülő autójának, vagyis eVTOL-jának egy lehetséges prototípusát, azonban mostanra a dupla rotort használó konfigurációt újragondolták és egy négyrotoros verziót mutattak be a cég 1024 Tech Day nevű bemutatónapján, amely a Tesla AI Day-re, vagy az Apple fejlesztői konferenciájára, a WWDC-re hasonlít.
Az idei 1024 Tech Day során pedig bemutatták az érdeklődő szakmai közönségnek az XPeng AeroHT nevű részlegének kisfilmjét az újragondolt repülő autóról.
Mint látható, a futurisztikus külsejű jármű - amelynek az orra akár a Škoda egy új koncepcióautójához is tartozhatna - hagyományos, bár természetesen elektromos autóként képes közlekedni az utakon, miközben a tetején jókora síboxra emlékeztető pakkot cipel magával. Ez rejti a négy rotort, amelyek gombnyomásra mozdulnak meg és állnak oldalsó helyzetbe a repüléshez.
Az így eVTOL-üzemmódba kapcsoló autót a cég szerint a kormánnyal és egy a sofőr jobb kezénél lévő karral lehet irányítani a levegőben. Az XPeng vezérigazgatója egy júliusi videón mutatta meg, hogyan lehet manőverezni a repülő autó prototípusával, amely akkor nem volt sokkal több egy váznál.
A bemutató kapcsán a cég képviselői elárulták, hogy a kész változattal már sikeresen lebonyolították az első próbarepülést, sőt, azt is megvizsgálták, mi történik, ha a négy hajtóműből egy - vagy több - felmondja a szolgálatot repülés közben.
Arról egyelőre nincs információ, hogy az XPeng eVTOL mikor kerülhet kereskedelmi forgalomba, és egyelőre sem a négykerekű, sem a repülő üzemmódjáról nem osztottak meg további adatokat, így nem ismert, hogy mekkora sebességre lesz képes a repülő járgány, ahogy az sem, hogy mekkora lesz a hatótávja egy feltöltéssel.