A modern autókba sok érdekes, izgalmas és általában hasznos fejlesztés kerül, néha azonban a mérnökök ezt-azt hajlamosak túlgondolni. Emiatt fordulhatott elő, hogy az elmúlt 5-10 évben szinte minden autóba került legalább egy, ha nem több érintőképernyő, amelyek fontos funkciókat emeltek a műszerfal fizikai valóságából a digitális térbe.
Ha egy ilyen rendszer jól van megtervezve, semmi gond nincs vele, azonban a mostani tapasztalatok azt mutatják, hogy az érintőképernyős megoldás nem feltétlenül jelent jobb megoldást a hagyományos, fizikai gomboknál. Egy svéd autós lap még idén nyáron 11 új autónál vizsgálta meg, hogy mennyi időbe telik a sofőrnek bizonyos feladatok végrehajtása az érintőképernyőkön keresztül, kontrollként pedig egy 17 éves, mindenféle digitális megoldást nélkülöző autónál is megnézték ugyanazt. Az eredmény tanulságos: az érintőképernyős változatok mind egy szálig elvéreztek a régi autóval szemben.
Az autógyártók ugyanakkor nem csak az érintőképernyőkkel próbálnak varázsolni: több márkánál is megjelentek az olyan kormányok, amelyeken a sofőr hüvelykujjához pozicionált gombszigeteket fizikai kapcsolók helyett kapacitív, azaz érintőgombokkal, felületekkel látták el. Ki tudja, milyen ötlettől vezérelve, hiszen az autók kormányán ritkán van annyi hely, hogy a viszonylag érzékeny érintőgombokat megfelelő méretűre tudják szabni, így viszont jelentősen nehezebbé válik a használatuk, mivel a sofőr az ujjbegyével nem biztos, hogy elsőre eltalálja a megfelelő régiót, például a hangerő csökkentéséhez, vagy a tempomat bekapcsolásához.
Ezen a ponton pedig az új fejlesztés kényelmes újdonság helyett egyből baleseti veszélyforrássá válhat, hiszen a sofőrnek le kell vennie a szemét az útról és a kormányt bámulva meg kell találnia azt a parányi területet, amelyet megnyomva működésbe hozhatja a kívánt funkciót.
Ilyen kapcsolókkal látták el többek között a Volkswagen autóit, a 2019-ben megjelent 8-as Golftól kezdve, a márka elektromos kisbuszáig, a Volkswagen ID. Buzz-ig, de hasonló található például az általunk is tesztelt Mercedes EQS elektromos limuzinban is, azt sem lehet normálisan használni.
Az Ars Technica szúrta ki, hogy a Volkswagen Csoport nemrég fontos változtatásra szánta el magát: Thomas Schäfer, a Volkswagen személyautóit fejlesztő üzletágának első embere nemrég egy LinkedIn-posztban jelentette be, hogy a vásárlók szavát meghallva elköszönnek a kapacitív kapcsolós kormányoktól és visszahozzák a fizikai gombokat. Schäfer a posztjában emelett elárulta, hogy 2026-ig minden releváns szegmensben piacra dobnak legalább egy elektromos modellt, összesen tízet, de tovább erősítik a digitális vásárlói élményt is - ez már lehet, hogy összefügg azzal, hogy a német gyártó néhány hete bejelentette, hogy egymilliárd dollárt fordít szoftvertfejlesztésre.
Nem a Volkswagen az egyetlen, amely visszakozik a túlzott digitalizációtól: a DS vezető dizájnere nemrég egyenesen úgy fogalmazott, hogy az összes érintőképernyőnek el kellene tűnnie az autók belsejéből.