A szombaton kezdődött New York International Auto Show-n - ahol a világ legerősebb elektromos autójának szánt hiperverda is megjelent - mutatta be sajátos üzleti modelljének részleteit az elektromos autókat fejlesztő vietnámi VinFast - írja a Electrek. A gyártó ugyanis - talán a világon elsőként - az autók megvásárlása mellé kötelező előfizetési díjat kér az akkumulátorok használata után - legalábbis az amerikai vásárlóitól.
A vietnámi VinFast elektromos autóihoz előfizetési díj is társul (Fotó: VinFast)
A cég még tavaly ősszel mutatta be VF 8 és VF 9 típusjelű autóit: mindkettő elektromos hajtású SUV, előbbi kompaktabb, míg utóbbi egy nagyobb méretű változat, amelyeket Eco és Plus felszereltségi csomagokkal lehet megvásárolni.
Az autók megvásárlását követően legalább 2023 végéig kötelező előfizetési díjat is kell fizetni a tengerentúlon. A VF 8 41 ezer vagy 48 ezer dollárért vihető, Eco vagy Plus változatban, azaz 14,3, illetve 16,7 millió forintért. Ez ebben a kategóriában viszonylag barátságos árnak számít: összehasonlításként egy full extrás, plug-in hibrid Kia Sorento, amely a hazai viszonyokat tekintve nem számít drágának, 18,9 millióba kerül, míg egy tisztán elektromos Škoda Enyaq 14,8-22 millió közötti összegbe kerül, felszereltség függvényében.
A nagyobb modell, a VF 9 19,2 millió forintnak megfelelő dollártól (55 500) indul, a legdrágább változatért 61 ezer dollárt, vagyis 21,3 millió forintot kérnek.
Balra a VF 8, jobbra a VF 9 (Fotó: vinfastauto.us)
Erre jön még az akkumulátor előfizetés ára, amit lehet havidíjas konstrukcióban fizetni, vagy évente, egy összegben. Többféle csomagból lehet választani: az alapdíjas csomagnál 35 dollárt (12 165 forint) kérnek havonta, ami 496 kilométernyi utazást fedez, ezután mérföldenként 11 centet, azaz nagyjából 38 forintot kell fizetni, ha valaki túllépi a keretet. A VF 9-nél havonta 44 dollárbga kerül ugyanez a hatótáv, utána mérföldenként 15 centbe kerül az utazás. Ha valakinek ez kevés, vagy nem szeretne az extra költségekkel bajlódni, választhatja a havi fix díjazást is, ami az olcsóbb modellnél 110 dollárt (38 235 forint), a drágábbnál 160 dollárt (55 614 forint) jelent. Lehetőség van éves díj fizetésére is, ez az első, Flexible-nek nevezett konstrukció esetén 420, illetve 528 dollár, míg az utóbbi, fix díjas csomagnál 1320 vagy 1920 dollárt tesz ki.
További érdekesség, hogy az autók megvásárlását követően - legalábbis az idei foglalásoknál - már nincs lehetőség a konstrukció váltogatására, sőt, az akkor is megmarad, ha a tulajdonos eladná az autót, azaz, az új vevő megörökli a korábban választott fizetési módot.
Miért kell fizetni az akkumulátor használatáért?
Elsőre meglepő lehet, hogy egy autó megvásárlását követően további, folyamatos költséget kell állni a tulajdonosnak, ennek azonban megvan az oka. A VinFast közleménye szerint ugyanis az előfizetéses módszerrel
a cég kiveszi a vételárból az elektromos autók akkumulátorával kapcsolatos kockázatokat, emellett kedvezőbb áron tudja adni a termékeit, miközben a tulajdonosok nyugodtak lehetnek az akkumulátor minőségét illetően. A VinFast életfogytig tartó garanciát vállal az akkumulátorra, illetve állja az összes karbantartási és javítási költséget, valamint, ingyenesen kicseréli az autók akkumulátorait, ha a töltési kapacitásuk 70 százalék alá esik.
A 2023-as évet követően egy különleges, hibrid konstrukció is megjelenik majd a VinFast kínálatában, amelynek értelmében a vásárlók az akkumulátorok felét megvásárolhatják, a másik felét továbbra is az előfizetéses modell szerint használhatják.
Arról egyelőre nincs információ, hogy a vietnámi márka az európai piacon mikor jelenik meg, mint ahogy arról sem, hogy az előfizetéses megoldás az itteni vásárlók számára is kötelező lesz-e.