A tél és a hideg idő - ahogy minden másra - a járművek működésére is hatással van. Egy dízel autó például nehezebben indul, ezért nem árt kicsit járatni a motort mielőtt megindulnánk. A benzinmotorok a dízelmotorokhoz képest kevésbé függenek a környezeti hőmérséklettől, mivel ezekben az üzemanyagot a gyújtógyertyák szikrái gyújtják be. Mindazonáltal, ha a hőmérő higanyszála valóban extrém, -24°C-nál is hidegebb időt mutat, a benzin párolgásának megszűnése miatt ajánlott előfűtést használni.
Bár jóval kevesebb tapasztalatunk van még a tisztán elektromos hajtású autók és az extrém hideg viszonylatában, néhány szabály betartásával tehetünk egy szívességet magunknak és az autónknak is. Ilyen például az, hogy érdemes bizonyos dolgokra odafigyelni a töltés során, valamint azzal kalkulálni, hogy jó eséllyel csökken a hatótávolságunk.
Nemrégiben nyilvánosságra hozták a norvég közúti segélyszolgálat adatait, melyből az derül ki, hogy a hagyományos hajtású autók sokkal gyakrabban hibásodnak meg az extrém hidegben. Márpedig, ha valakik, hát ők biztos tudják, miről beszélnek hiszen az északi országban sem extrém hidegből, sem pedig elektromos járművekből nincs hiány.
Ez egyébként azért meglepő, mert nincs túl jó hírük az EV-knek a hidegben nyújtott teljesítményüket illetően. A múlt héten például Chicagóban egy töltőállomás mellett halomra álltak a töltődésre képtelen Teslák. Ennek ellenére a norvég társaság azt bizonygatja saját kimutatása alapján, hogy ezek hibák csak a töltést érintik, a működést nem. Bár a kétféle típus - belső égésű és elektromos - nem egyforma arányban van jelen az utakon, ha ismerjük ezt az aránypárt, következtetni is tudunk belőle.
Norvégiában majdnem minden negyedik autó elektromos. Mivel a Viking közúti segélynyújtó adatai szerint az év első 9 napjában történt 34 000 meghibásodás 13 százaléka volt EV-hez köthető, így könnyen kiszámolható, hogy arányaiban majdnem kétszer annyi hagyományos autó robbant le a hidegben mint tisztán elektromos.
Habár ez egy meggyőző adat, valószínűleg sokat torzít rajta, hogy az elektromos hajtású autók átlagos életkora sokkal alacsonyabb, mint a hagyományosoké. Arra mindenesetre alkalmas ez a statisztika, hogy eloszlassa azt a tévhitet, miszerint az EV-k rosszabbul teljesítenek hideg időben.