Korábban több hír kapcsán is emlegettük a V2X, azaz a vehicle-to-everything kommunikációs platformot, amelynek a lényege, hogy az intelligens technológiát használó járművek vezeték nélküli kapcsolaton keresztül képesek kommunikálni egymással, de például az úttestbe vagy a közlekedési lámpákba épített szenzorokkal is. Legutóbb arról szóltak a hírek, hogy a Ford hasonló módszerrel tenné lehetővé, hogy a forgalmas belvárosi részeken haladó mentőautók fennakadás nélkül érjenek oda a balesetek helyszínére.
Most azonban úgy tűnik, más megoldást kell majd keresni a jövőbeni hasonló fejlesztésekhez. Az Ars Technica számolt be róla, hogy egy bírósági döntés nyomán az amerikai távközlési hatóságnak, az FCC-nek lehetősége nyílik rá, hogy a V2X technológia számára fenntartott 5,9 GHz-es frekvenciatartományt más felhasználók számára tegye elérhetővé. Ezzel gyakorlatilag megszűnik a V2X lehetősége, igaz, ez nem akkora probléma, mivel az autógyártók 1999 óta - ekkor döntött úgy az FCC, hogy a V2X számára jelölik ki ezt a frekvenciasávot - nem éltek a lehetőséggel.
A V2X-technológiát a balesetmentes közlekedés elősegítésére fejlesztették (volna) (Fotó: dot.gov)
A technológiát eredetileg kizárólag járművek használhatták volna - akkor még V2V (vehicle-to-vehicle) néven is emlegették, azonban több projekt is elindult, amelyek között a fent említett, mentőautós példához hasonlóak is szerepeltek. Több mérnök is úgy gondolta, jó ötlet lenne, ha az autók például a jelzőlámpákkal is tudnának kommunikálni, mivel így csökkenteni lehetne a forgalmi dugók és a balesetek gyakoriságát. Az amerikai autópálya-felügyelet, a National Highway Traffic Safety Administration 2016-ban még egy szándéknyilatkozatot is kiadott, amely kötelezővé tette volna az amerikai piacra kerülő autókban a V2X-hez szükséges DSRC-modemek beszerelését.
Az 1999 eltelt évtizedekben azonban a technológia más irányba fejlődött: az Audi például 2018-ban mutatta be Traffic Light Information szolgáltatását, amelyen keresztül, az erre felkészített autók műszerfalán a sofőr láthatja, hogy a lámpa hány másodperc múlva vált majd zöldre.
A német cég autói ehhez viszont a bárhol elérhető 4G LTE mobilinternet-szabványt használják. Az önvezető autós technológiákhoz pedig jellemzően lézeres radart, azaz lidart, de hagyományos radarszenzorokat és kamerákat is használnak, így a V2X technológia mellett elment a világ.
Az FCC már 2020-ban jelezte, hogy szeretné felszabadítani az említett frekvenciasávot, amelyre a jövőben wifi-adatforgalmat szeretnének terelni, a V2X-szel ellentétben ugyanis a wifi-nek rengeteg tényleges felhasználója van. A döntés ellen a Transportation Society of America és az American Association of State Highway and Transportation Officials is tiltakozott és perre mentek a FCC ellen a bíróságon. A testület azonban a távközlési hatóság javára döntött.
Az 5,9 GHz-es frekvenciatartomány kijelölése óta eltelt több mint két évtizedben az önvezető és összekapcsolt járművek technológiája nagyrészt átlépett a dedikált, rövidtávú kommunikációs technológiákon, az újabb, a piaci igények által kijelölt alternatívák irányába. A mai bírósági döntés elismeri ezt azzal, hogy lehetővé teszi, hogy ez a spektrum is fejlődésnek induljon. Így új biztonsági technológiák fejlődhetnek ki és növekedhet a vezeték nélküli gazdaság
- összegezte Jessica Rosenworcel, az FCC elnöke.