Dél-Afrikában kezdte meg működését az a gigantikus méretű dömper, amely a világ legnagyobb, hidrogén-üzemanyagcellás járműve jelen pillanatban - írja az Ars Technica.
Az afrikai országban az Anglo American bányászati cég üzemeltet platinabányát Mogalakwena régióban. Ebben a bányában üzemel május eleje óta az elképesztő méretű, 210 tonnás nuGen dömper, amely egyben a világ legnagyobb elektromos járműve is.
A nuGen alapjául szolgáló Komatsu 930E - piros nyíllal jelöltük, mekkora hozzá képest egy ember (Fotó: First Mode)
A gép eredetileg egy dízel-elektromos Komatsu 930E munkagépként kezdte a pályafutását, amelyben egy 16 hengeres motort használtak generátorként, a dömper elektromos motorjainak meghajtására. A dízelmotor azonban most átadta a helyét egy különleges szerkezetnek: a gép mozgatásához mostantól nyolc, egyenként 100 kilowattos hidrogén-üzemanyagcella, valamint egy elképesztő, 1,1 megawattos lítium-ion akkumulátor szolgáltatja az energiát.
A klímaváltozás szabad szemmel jól látható hatásai teszik szükségessé, hogy minden létező eszközt megragadjunk és minden technológiával küzdjünk ellene
- mondta Chris Voorhees, a speciális villanyhajtást kifejlesztő, seattle-i székhelyű First Mode vezérigazgatója.
Az üzemanyagcellás hajtáslánc teljesítménye 2 megawatt, ami körülbelül 2682 lóerőnek felel meg. Ez lehetővé teszi, hogy a gigantikus dömper akár 300 tonna hasznos terhet mozgasson meg - ne feledjük az önsúlyát sem, ami azt jelenti, hogy telepakolva 510 tonnát nyom. ÖSszehasonlításként: a MÁV által még ma használt, jellegzetes V43-as mozdonyok nagyjából 80 tonnásak.
Beemelik a helyére a nuGen hidrogéncellás rendszerét (Fotó: Anglo American)
Az elektromos hajtás azonban csak annyira környezetkímélő, mint a felhasznált energia, az Anglo American mérnökei azonban szerencsére erre is gondoltak: a nuGen dömper üzemanyagát helyben állítják elő, egy 100 megawattos napelemfarm segítségével. A rendszer teljes hatásofokon üzemelve naponta egy tonnányi hidrogént tud előállítani.
Az első gigadömpert 39 további követi majd, 2030-ig (Fotó: Anglo American)
A cég szerint a bányáiban üzemelő hasonló gigadömperek fogyasztják el a vállalat által megvásárolt gázolaj 80 százalékát, míg a világ összes hasonló bányagépe a globális szén-dioxid emisszió 3 százalékáért felelős. Az Anglo American szándékai szerint az évtized végére legalább 40 hidrogénhajtású nuGen dömper áll amjd üzembe a dél-afrikai bányában, illetve hat további telepen, Chilében és Dél-Afrika más területein.