Hirdetés

Ekkora üzemanyagcellás jármű még nem volt a bolygón

|

Akkora a teljesítménye, hogy egyszerre 250 millió telefont tudna feltölteni.

Hirdetés

Dél-Afrikában kezdte meg működését az a gigantikus méretű dömper, amely a világ legnagyobb, hidrogén-üzemanyagcellás járműve jelen pillanatban - írja az Ars Technica.

Az afrikai országban az Anglo American bányászati cég üzemeltet platinabányát Mogalakwena régióban. Ebben a bányában üzemel május eleje óta az elképesztő méretű, 210 tonnás nuGen dömper, amely egyben a világ legnagyobb elektromos járműve is.

A nuGen alapjául szolgáló Komatsu 930E - piros nyíllal jelöltük, mekkora hozzá képest egy ember (Fotó: First Mode)
A nuGen alapjául szolgáló Komatsu 930E - piros nyíllal jelöltük, mekkora hozzá képest egy ember (Fotó: First Mode)

A nuGen alapjául szolgáló Komatsu 930E - piros nyíllal jelöltük, mekkora hozzá képest egy ember (Fotó: First Mode)

A gép eredetileg egy dízel-elektromos Komatsu 930E munkagépként kezdte a pályafutását, amelyben egy 16 hengeres motort használtak generátorként, a dömper elektromos motorjainak meghajtására. A dízelmotor azonban most átadta a helyét egy különleges szerkezetnek: a gép mozgatásához mostantól  nyolc, egyenként 100 kilowattos hidrogén-üzemanyagcella, valamint egy elképesztő, 1,1 megawattos lítium-ion akkumulátor szolgáltatja az energiát.

A klímaváltozás szabad szemmel jól látható hatásai teszik szükségessé, hogy minden létező eszközt megragadjunk és minden technológiával küzdjünk ellene

- mondta Chris Voorhees, a speciális villanyhajtást kifejlesztő, seattle-i székhelyű First Mode vezérigazgatója.

Hirdetés

Az üzemanyagcellás hajtáslánc teljesítménye 2 megawatt, ami körülbelül 2682 lóerőnek felel meg. Ez lehetővé teszi, hogy a gigantikus dömper akár 300 tonna hasznos terhet mozgasson meg - ne feledjük az önsúlyát sem, ami azt jelenti, hogy telepakolva 510 tonnát nyom. ÖSszehasonlításként: a MÁV által még ma használt, jellegzetes V43-as mozdonyok nagyjából 80 tonnásak.

Beemelik a helyére a nuGen hidrogéncellás rendszerét (Fotó: Anglo American)
Beemelik a helyére a nuGen hidrogéncellás rendszerét (Fotó: Anglo American)

Beemelik a helyére a nuGen hidrogéncellás rendszerét (Fotó: Anglo American)

Az elektromos hajtás azonban csak annyira környezetkímélő, mint a felhasznált energia, az Anglo American mérnökei azonban szerencsére erre is gondoltak: a nuGen dömper üzemanyagát helyben állítják elő, egy 100 megawattos napelemfarm segítségével. A rendszer teljes hatásofokon üzemelve naponta egy tonnányi hidrogént tud előállítani.

Az első gigadömpert 39 további követi majd, 2030-ig (Fotó: Anglo American)
Az első gigadömpert 39 további követi majd, 2030-ig (Fotó: Anglo American)

Az első gigadömpert 39 további követi majd, 2030-ig (Fotó: Anglo American)

A cég szerint a bányáiban üzemelő hasonló gigadömperek fogyasztják el a vállalat által megvásárolt gázolaj 80 százalékát, míg a világ összes hasonló bányagépe a globális szén-dioxid emisszió 3 százalékáért felelős. Az Anglo American szándékai szerint az évtized végére legalább 40 hidrogénhajtású nuGen dömper áll amjd üzembe a dél-afrikai bányában, illetve hat további telepen, Chilében és Dél-Afrika más területein.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)