Hirdetés

A toxikus maszkulinitás ugyanolyan veszélyes az úton, mint az ittas vezetés

|

Franciaországban kampányt indítottak az agresszív vezetési stílus ellen.

Hirdetés

"Gyorshajtás, alkohol, kábítószer, fáradtság...mi lenne, ha ezt kiegészítenénk a [toxikus] férfiassággal?" - tette fel a kérdést a francia közlekedésbiztonsági hatóság, egy a közelmúltban indult kampány keretében - írja a The Guardian.

Franciaországban ugyanis arra hívják fel a közlekedők figyelmét, hogy a toxikus maszkulinitás legalább olyan fontos tényező a halálozással járó közlekedési balesetekben, mint a sebesség helytelen megválasztása, a különféle tudatmódosítók hatása alatti vezetés, vagy a kialvatlanság, amely legalább olyan mértékű veszélyt jelent a biztonságos vezetésre, mint a részegség.

A férfiak gyakran olyan társadalmi elvárásokkal találkoznak, amelynek agresszív vezetés az eredménye (Fotó: monash.edu)
A férfiak gyakran olyan társadalmi elvárásokkal találkoznak, amelynek agresszív vezetés az eredménye (Fotó: monash.edu)

A baleseti statisztikák egyértelműek: 2022-ben a Franciaországban bekövetkező halálos közlekedési balesetek 78 százalékában férfiak voltak érintettek. Még rosszabb az arány a 18-24 éves korosztályban, ahol 88 százalékban a férfiak voltak az áldozatok. Ez persze jelenthetné azt is, hogy a férfiak sokkal veszélyeztetebbek az utakon, azonban a balesetek okozóinak 84 százaléka, az ittas vezetőknek pedig 93 százaléka volt férfi az elmúlt évben. A magyar baleseti statisztikáknál ilyesmit nem tüntetnek fel, de ettől függetlenül sem túl rózsás a hazai helyzet.

Hirdetés

Florence Guillaume, a francia kormány közúti biztonságért felelős tárcaközi megbízottja hangsúlyozta, hogy a kampánynak nem célja, hogy stigmatizálja vagy vádolja a férfiakat.

A kampány arra hívja fel az emberek figyelmét, hogy tartsanak önvizsgálatot a közúti viselkedésükkel kapcsolatban

- mondta Guillome, aki hozzátette, hogy a fenti halálozási statisztikákat nagyon komolyan veszik. A tárcaközi megbízott szerint a kampány nem azt kívánja sulykolni, hogy a férfiak rosszul vezetnének, hanem arra próbál rávilágítani, hogy a társadalmi elvárások miatt a férfiaknál gyakori a kockázatvállaló magatartás, amelynek eredményeként sokan próbálják demonstrálni, hogy milyen gyorsan tudnak vezetni, illetve dominálni akarják a közlekedést.

Az ezt megerősítő, fent is látható videón egy újszülött gyerekhez beszélő apa fogalmazza meg a fő üzenetetet: "nem kell megfelelned mások férfiakkal szembeni elvárásainak".  A videó végén pedig arra emlékezteti a férfiakat, hogy nem kell kibújniuk a bőrükből: "légy az a férfi, aki lenni szeretnél, de maradj életben".

A kampányhoz Allain Mergier szociológus végzett kutatást a maszkulinitás és a vezetés kapcsolatáról, az eredmények tanulságosak.

Megdöbbentő, hogy bizonyos sztereotípiák milyen kitartóan öröklődnek apáról fiúra. Ezek között találjuk azt a hozzáállást, amely szerint az autó a férfiasság, a férfi identitás, sőt, a termékenység szimbóluma. Erről nem igazán beszélünk, a hatásai azonban egyértelműen látszanak a baleseti statisztikákban."

Mergier szerint gyakori, hogy a férfiak már gyerekkoruktól olyan üzenetekkel találkoznak, amely szerint az autó egyben saját férfiasságukat is szimbolizálja, a vezetési stílusukkal pedig "megvédhetik a férfiasságukat".

Hasonlóképpen része a kultúránknak az az elképzelés, hogy a férfiak ösztönösen jobban értenek az autókhoz, ami könnyen ahhoz a feltételezéshez vezethet, amely szerint a férfiak jobban is vezetnek - ez pedig túlzott önbizalmat nyújthat a veszélyes szituációkban.

Mindez arra sarkallhatja a férfiakat, hogy bebizonyítsák, mennyire urai az autónak, a gyorsításokkal, illetve a sebességkorlátozás megszegésével pedig azt demonstrálhatják, hogy valódi férfiak

- tette hozzá Mergier.

A szociológus szerint ennek köszönhető, hogy több férfi sofőr versenyhelyzetnek tekinti a veztetést, ha pedig valaki megelőzi őket az úton, úgy érzik, ezzel sérül a maszkulinitásuk, ezért vissza kell vágniuk. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a kampánnyal épp ez ellen a hozzáállás ellen próbálnak küzdeni.

Fontos leszögezni, hogy a kampánynak nem célja a férfiak stigmatizálása, ehelyett inkább egy új víziót kínál a férfiaknak a férfiassággal kapcsolatban, amely nem a konfrontációról vagy az agresszióról, hanem az érzékenységről szól

- mutatott rá a szociológus.

Mergier meglátásai összecsengenek a vezetéstechnikai szakértők véleményével is. A Zöld Pálya kérdésére Albert Péter, a SPEEDWORLD vezetéstechnikai tréningekkel foglakozó cég szakmai igazgatója válaszolt:

Ez egy abszolút létező probléma, amikor egy férfi például a barátnőjének próbál imponálni azzal, hogy megmutatja, mennyire jól tud vezetni. Pont ma olvastam egy kommentet az egyik videónk alatt, ami egy hasonló esetről szólt: valaki lakott területen épp ezt csinálta, indokolatlanul gyorsan hajtott, hogy demonstrálja a barátnőnek a vezetési képességeit, aminek az lett az eredménye, hogy 130-as tempóval csapódtak bele egy ott parkoló kamionba. Röviden megfogalmazva a hasonló helyzetek könnyen túlvállalást eredményezhetnek, amikor valaki a saját képességeit túlbecsülve nem a közlekedési viszonyoknak megfelelő vezetési stílussal veszélyezteti a saját és mások testi épségét is

- mondta a SPEEDWORLD szakértője.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)