Ez elektromos autók egy egyelőre pici, de rendkívül izgalmas szegmensét adják a hidrogénhajtású járművek. A hidrogén nagy előnye, hogy rengeteg van belőle, az égésterméke pedig tiszta víz, így nem véletlen,h ogy ma már egyre több autógyártó fejleszti a saját megoldását.
A hidrogénhajtás jelenlegi legnagyobb szakértője kétségkívül a Toyota: a japán márka hidrogénes limuzinját, a Toyota Mirai-t mi is kipróbáltuk, a cég pedig a hazai hidrogénbusz projektben is fontos szereplő, de fejlesztettek már hidrogénes szárnyashajót, illetve homokfutót is (igaz, utóbbit a prémium márkájuk, a Lexus számára).
Most pedig egy egészen különleges rekordkísérletben is próbára teszik a hidrogénhajtást: a Toyota ugyanis a holland Delft Műszaki Egyetem 24 hallgatójából álló Delft Eco-Runner Team munkáját támogatja, akik mindössze 1 kilogramm hidrogén felhasználsával szeretnék megjavítani az ARM Engineeering tavalyi, 2055, 68 kilométeres rekordját.
Ezt szeretnék most felülmúlni a holland diákok, akik legalább 2056 kilométert tennének meg speciális, hidrogénhajtású prototípus járművükkel, az 1,36 lóerős ECO XIII-mal. Az 1 kiló hidrogén felhasználása azt jelenti, hogy 100 kilométernyi út költsége nagyjából 251 forintot jelentene.
Az említett, ECO XIII nevű járművet a diákok tervezték és építették. Az együélses autó keskeny, szénszálból készült felniken gurul, a speciális gumik gördülési ellenállása 300-szor kisebb, mint egy normál utcai autón található abroncsnak. A karosszéria hátuljába rejtett szénszálas tartály 300 bar nyomáson tárolja a hidrogént, a jármű apró villanymotorjának hatékonysága pedig több mint 90 százalék.
Májusban már tesztelték a szénszál-karosszériás prototípust a franciaországi Shell Eco-Marathonon. Magabiztosak a holland diákok a rekorddöntést illetően, tavaly ugyanis az autó előző változatával már (elméleti) 5407 kilométeres hatékonyságot értek el 1 kilogramm hidrogénre vetítve, ezzel elsők lettek a Shell Eco-Marathon hidrogénkategóriájában.
Az idei rekordkísérletre 2023. június 23-25. között kerül sor Németországban, a csapat tagjai három napon keresztül vezetnek majd egy zárt pályán, hogy megtegyék ezt a tekintélyes (légvonalban Budapest-Madrid közöttinek megfelelő) távolságot. Azért lesz más a rekordkísérlet, mint a 2022-es Shell Eco-Marathon, mert ezúttal tényleg meg kell majd tenni az 1 kg hidrogénnel a lehető legnagyobb távot, ami az anyagfáradások kiküszöbölése miatt masszívabb és kicsit nehezebb autót igényel.