A Tesla családi autója a Tesla Model Y 97 százalékot ért el az autók töréstesztjét is vizsgáló európai Euro NCAP felmérésén, a biztonsági rendszerek működését tekintve. Ez kiváló eredmény, ám egy szoftverszakértő szerint nem kizárt, hogy Elon Musk cége speciális szoftveres módosítással tudott így teljesíteni a vizsgálat során - írja az AutoEvolution.
Az ügy előzménye, hogy egy amerikai szoftvermérnök saját tesztjeire hivatkozva azt állítja, hogy a Tesla önvezető módja nem ismeri fel a gyerekméretű gyalogosokat, így potenciálisan bármikor elgázolhat egy gyereket. A Tesla persze tagad, sőt, a márka rajongói közül olyan is akadt, aki saját gyerekét állította az autója elé, hogy megcáfolja az állításokat.
A mostani esetet a Volkswagen dízelbotrányához hasonlítják, ugyanis egy GreenTheOnly nevű, "fehérkalapos" (white hat) hacker szerint a Tesla szoftverében kifejezetten a különböző országokban és/vagy kontinenseken használt töréstesztek során használható kódsorokat rejtett el a járművek szoftverében.
Tesla just added ANCAP support in their code. This is in addition to already existing "I VISTA" (Chinese testing grounds), EuroNCAP and Korea NCAP
One wonders why do it (they also give testing houses one-off builds with the testing house in the name (with tweaked settings?) )
A helyzetet bonyolítja, hogy az Euro NCAP jellemzően kereskedésekből vásárolja meg a tesztjein vizsgált autókat, azonban, mivel a Teslának nincsenek viszonteladói, a szervezetnek a gyártótól kell beszereznie a tesztautókat. Az Euro NCAP egy-egy teszthez négy autót használ, és valószínűtlen, hogy úgy tudják megvásárolni a Teslákat, hogy a gyártó ne értesülne róla, hogy töréstesztre viszik a modelljeit. Ráadásul, a szervezet a motorszámok alapján külön értesíti is a gyártókat, hogy igazolják, az egyes járművek felszereltsége valóban olyan, mint amilyenként kínálták.
Ha az újabb modelleken bármit változtattak az Euro NCAP korábbi információihoz képest, felkérik a gyártót, hogy a friossített alkatrészekkel ellátott autókat bocsássa a rendelkezésükre. A Tesla esetében ráadásul nehezített pálya várja a szervezet szakembereit, ugyanis a cég nem alkalmazkodik az autógyártók által megszokott modellévekhez, hanem a folyamatos fejlesztés jelszavával állandóan módosítják az autókat, főként szoftveresen, de időnként a karosszériához is hozzányúlva. Mindez annyit jelent, hogy a Teslának, adott esetben bőven volt lehetősége rá, hogy "preparált" autókat adjon át az Euro NCAP képviselőinek.
A hacker nem részletezte, hogy pontosan hogyan változtatja meg a Tesla autóinak viselkedését a teszteléshez beillesztett kódsor - amelyből külön verziót is talált az Euro NCAP, a kínai I VISTA és a koreai NCAP tesztkörnyezetéhez igazítva. Arra azonban rámutatott, hogy a Teslákban lehetőség van rá, hogy az autó helyzete alapján ki-, vagy bekapcsoljanak bizonyos funkciókat (a Full Self-Driving (FSD) önvezető módot például nem is lehet aktiválni Vancouver belvárosi területén, de bizonyára más helyszínek is akadnak, ahol nem kérnek az FSD-ből).
Bár egyelőre a Tesla nem kommentálta a hacker értesülését, elképzelhető, hogy a jövőben a hasonló tesztekhez egy független szoftverszakértőt is ki kell majd rendleni, aki átvizsgálja az autóban futó kódsorokat, hogy megbizonyosodjon róla, azokat nem módosították a teszt kedvéért. A hacker megjegyezte, hogy erre azért is szükség van, mert a tesztpályákon jellemzően jóval kevesebb a változó tényező, mint ami nagyvárosi forgalomban előfordulna.