A Tesla önvezető funkciója már évek óta bírálatok tárgya. Elon Musk cégét már több kritika érte, amiért megtévesztő módon kommunikál az általuk gyártott autók önvezetésével kapcsolatban. A Tesla modelljeiben elérhető Autopilot nevű funkció a neve ellenére valójában csak 2-es szintű önvezetésnek tekinthető, ami csak részben automatizálja a jármű bizonyos funkcióit.
Ugyanígy, 2-es szintű önvezető autónak számít minden olyan jármű, amiben sávtartó asszisztens és adaptív tempomat található, azonban a sofőrnek vezetés közben folyamatosan a kormányon kell tartania a kezét, hogy vészhelyzet esetén be tudjon avatkozni. Az elengedett kormánnyal való közlekedéshez már legalább 3-as szintű önvezetésre van szükség: a Mercedes EQS modellje nemrég meg is kapta az engedélyt, hogy a tulajdonosok elengedett kormánnyal közlekedjenek vele a német autópályákon, de maximum 60 km/h sebességgel.
A Tesla Model S sofőrje a baleset előtt bekapcsolta az Autopilot funkciót (Fotó: Tesla)
Most a The Verge számolt be róla, hogy Kaliforniában bíróság elé állítottak egy férfit, aki még 2019-ben okozott halálos balesetet Tesla Model S típusú autójával. A 27 éves Kevin George Aziz Riad egy Los Angeles-i autópályáról hajtott le a kocsival, majd átment egy piros lámpán, beleütközve egy másik autóba, amelynek két utasa életét vesztette.
A lap információi szerint a sofőr használta a Tesla Autopilot nevű funkcióját. Bár a bírósági iratok nem említik, az amerikai autópálya-felügyelet, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) helyszínelői a baleset idején megállapították, hogy a vezetőtámogató rendszer működött az ütközés során. A hatóság vizsgálatának eredményeit várhatóan rövidesen nyilvánosságra hozzák.
Az NHTSA szeretne emlékeztetni mindenkit, hogy jelenleg egyetlen kereskedelmi forgalomban kapható gépjármű sem képes önmagát vezetni
- mondta a szervezet szóvivője. "Akár aktív a 2-es szintű vezetőtámogató rendszer, akár nem, minden sofőrnek folyamatosan az irányítása alatt kell tartania a járművét, amiért Kalifornia állam törvényei szerint felelősséggel tartozik."
Az Autopilot funkciót már korábban is összefüggésbe hozták halálos balesetekkel, az áldozatok családjai pedig már több pert is indítottak a Tesla ellen. A The Verge egy korábbi cikkében rámutatott, hogy bár a cég is felhívja a Tesla-tulajdonosok figyelmét, hogy az autókat nem lehet elengedett kormánnyal használni, Elon Muskról több olyan híradóbejátszás is készült, ahol ennek ellenére kéz nélkül használja a Tesláját.
Emellett, több Tesla-tulaj kapott már büntetést az Autopilot funkció helytelen használata miatt. Akadt olyan, aki egyenesen a hátsó ülésen utazott a saját kocsijában, rábízva magát az önvezető rendszerre, egy kanadai férfit pedig azért büntettek meg, mert közel 150 km/h sebességnél egyszerűen aludt a kormány mögött.