Korábban is írtunk már a Tesla önvezető rendszerének problémáiról: Németországban például fontolgatják a teljes önvezető mód, az FSD betiltását, helyette csak az Autopilot vezetőtámogató rendszert engedélyeznék.
Ez nem sokban különbözik a mai modern személyautókba már gyakorlatilag szériafelszereltségként bekerülő holttérfigyelő, sávtartó automatika és távolságtartó tempomat kombinációjától, azonban még ez sem működik hibátlanul: Európában is okozott már halálos balesetet Tesla-sofőr, aki feltehetően ezt a megoldást használta.
A fejlett vezetőtámogató rendszerekkel szerelt autók közül a Tesla modellek okozták a legtöbb balesetet az Egyesült Államokban (Fotó: Tesla)
Idén júniusban azonban nyilvánosságra hozta az önvezető rendszerek, illetve a fejlett vezetőtámogató rendszerek biztonságát vizsgáló jelentését az amerikai autópálya-felügyelet, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) - írja az Ars Technica. Az eredmény sokkoló lehet, ha az ember Tesla-tulajdonos, vagy Elon Musk:
a vezetőtámogató rendszerekkel felszerelt autók baleseteinek több mint 74 százalékát Teslák okozták
a tavaly júliustól idén május 15-ig tartó időszakban. Az Egyesült Államokban tavaly június óta az autógyártóknak kötelező tájékoztatnia az NHTSA-t, ha egy általuk gyártott, részben automatizált vezetői rendszerekkel felszerelt - azaz 2-es szintű önvezetésre képes - autójuk balesetet okoz. Akkor szükséges jelentést írni, ha a 2-es szintű önvezető rendszer a balesetet megelőző 30 másodpercben már működött, ha a balesetnek volt másik résztvevője, illetve ha halálesettel járt, ha felfúvódott a légzsák, ha a balesetes járművet el kellett vontatni a helyszínről, illetve, ha bármelyik érintettnek kórházi tartózkodásra vagy orvosi kezelésre volt szüksége.
A hatóság összesen 367 bejelentett baleset körülményeit elemezte, ezekből 273-at okoztak olyan Teslák, amelyekben éppen működött az Autopilot rendszer.
Korábban még a hatóság is mást mondott
Elon Musk cégének nem túl példás a bizonyítványa, amikor az igazmondásról van szó: korábban ugyanis maga a vállalat azt állította, hogy az Autopilot bevezetésével 40 százalékkal csökkent a Teslák által okozott balesetek arányát, sőt, hasonlót állított maga az NHTSA is. Ekkor azonban színre lépett egy Quality Control Systems nevű tanácsadó cég, amely a közérdekű adatigénylés amerikai megfelelőjével (Freedom Of Information Act - FOIA-request) élve kikérte a pontos adatokat és megállapította, hogy azok nem fedik a valóságot.
Az amerikai hatóság ráadásul eredetileg csupán 11, Teslák által okozott baleset ügyében kezdett vizsgálódni - igaz, már ez is elég problémás volt, az Autopilot rendszert használó autók ugyanis megkülönböztető jelzést használó autóknak ütköztek, amelyek ráadásul bűntett vagy baleset helyszínére vagy tűzhöz vonultak éppen. Idén júniusban azonba jelentősen kibővítették a vizsgálatot, miközben párhuzamosan egy másik nyomozás is folyik február óta, ami azt szondázza, hogy bizonyos Tesla-modellek időnként hajlamosak maguktól lefékezni, teljesen váratlanul.
A probléma olyan mértékű, hogy még az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság, a National Transportation Safety Board is beszólt korábban az NHTSA-nak, amiért "nem ismerték fel annak fontosságát, hogy minden járműben legyenek meg azok a biztonsági megoldások, amelyek megakadályozzák, hogy a járművek nem lépnek ki saját működési területükről és nem lépik át saját rendszereik képességeit". Az NHTSA múlt héten egyébként egy korábbi vizsgálata eredményeit is közzétette, amely során 16, Teslákat érintő balesetet vizsgált meg. Ezekben az esetekben az Autopilot rendszer a karambol előtt "kevesebb mint 1 másodperccel" adta vissza a vezérlést a sofőrnek.