Idén nyáron írtunk először egy amerikai szoftverbiztonsági szakértő, Dan O'Dowd nagy vihart kavart tesztjéről, amely arra jutott, hogy a Tesla önvezető autói nem érzékelik megfelelően a gyerekeket, ezért könnyen elgázolhatják őket.
A The Dawn Project által készített videó óriási vitát kavart, mivel sokan rámutattak, hogy O'Dowd cége szintén önvezető szoftvereket fejleszt, emiatt úgy gondolták, hogy csak a Tesla versenytársainak kíván kedvezni azzal, hogy besározza Elon Musk cégét. Olyan youtuber is akadt, aki saját gyerekét állította oda a Teslája elé, hogy ezzel cáfolja a The Dawn Project kísérletének eredményeit.
Az esetre a Tesla is reagált - ami ritkaság, mert általában nem foglalkoznak a hasonló hírekkel - és gyorsan igyekezett cáfolni, hogy az önvezető(nek nevezett), valójában vezetőtámogató rendszer igenis lefékez, ha gyerekeket érzékel az úton. O'Dowd erre nemes egyszerűséggel bőgőmasinának nevezte Elon Muskot - közben pedig közzétette a kísérlet nyers adatait, hogy ne lehessen azzal vádolni, hogy meghamisította volna a tesztet.
Az ősz során eddig jutottak egymással, a The Dawn Project azonban most egy újabb, a korábbinál is aggasztóbb felvételt tett közzé múlt vasárnap - írja az AutoEvolution. A lap információi szerint egyébként a szervezet 15 000 dolláros díjat is felajánlott, ha bárki tud mutatni egy másik olyan, kereskedelmi forgalomban kapható, egy Fortune 500-as cég által gyártott terméket, amely: átlagosan 8 percenként kritikus biztonsági hibát produkál, annak ellenére, hogy legalább fél éve a piacon van, most is gyártják és soha nem hívták vissza egyetlen termékét sem. Utóbbi fontos tényező, mert a Teslánál eddig csak "virtuális" termékvisszahívások történtek, azaz, bizonyos problémákat szoftverfrissítéssel orvosoltak, a tulajdonosoknak ezért nem is kellett elautózni a legközelebbi szervizbe. Az összeg pedig egy ricska Elon Musk felé, aki pontosan ekkora összeget kér a Full Self-Driving szoftver 10.69.2-es legfrissebb verziójárért.
A tesztet egy kaliforniai parkolóban végezték el október 22-én, amely során egy olyan Teslát használtak, amelyen a fenti szoftver 10.69.2.2-es változata fut. Az autó útjába egy babakocsit állítottak, amelybe egy bábut helyzetek el. A felvételt több szögből, így egy belső kamerából is rögzítették, hogy látható legyen: a sofőr valóban nem nyúl sem a kormányhoz, sem a pedálokhoz.
Az autó 48 km/h sebességre gyorsít fel, majd lassítás nélkül átgázol a babakocsin. A belső képeken látszik, hogy az ütközés ellenére semmilyen figyelmeztetés nem jelenik meg, csupán egy hibaüzenet látható, ami jelzi, hogy az autóval jelenleg nem használható a cég Supercharger töltőhálózata (mivel nem állítottak be megfelelő fizetési módot ehhez).
A The Dawn Project más hasonló helyzetekben is tesztelte a Tesla önvezető képességeit. Ebből kiderült, hogy az FSD nem azonosítja megfelelően az iskolák környékét (ezt angolul school zone-nak nevezik, ahol óránként 15-25 mérföldes (24-40 km/h) sebességkorlátozás van érvényben, ráadásul simán elment egy iskolabusz mellett, amelynek hátuljából a gyerekek leszállásának idejére egy STOP-tábla hajlik ki.
A szervezet azt is bemutatta a felvételen, hogy az önvezető módba kapcsolt Tesla gond nélkül behajt lezárt útszakszokra is, noha az autónak bőven volt ideje észlelni a kihelyezett tiltó táblákat.
A The Dawn Project a fentiek miatt követeli, hogy tiltsák be az FSD használatát az amerikai közutakon, amíg a Tesla nem tudja igazolni, hogy a szoftvere megfelelően felismeri a gyerekek jelenlétét. A cég perrel fenyegette meg a szervezetet, amiért országos médiakampányt indított az üggyel kapcsolatban.