Bő két hete írtunk egy amerikai szoftverbiztonsági szakértő, Dan O'Dowd videójáról, amely alaposan felborzolta a kedélyeket. Az önvezető szoftvereket fejlesztő Green Hills Software alapító szakértője ugyanis azt állítja, hogy a Tesla önvezető módját, a Full Self-Driving (FSD) módot használó autói nem veszik észre a gyerekeket az úton. A The Dawn Project aktivista csoport tagjaként O'Dowd súlyos állításokat fogalmazott meg az önvezető Teslákkal kapcsolatban, amelyeket videofelvételekkel és telemetriai adatokkal kívánt alátámasztani.
Az esetnek óriási visszhangja lett, több Tesla-tulajdonos is kétségbe vonta a szakember szavait, sőt, legalább egy olyan is akadt, aki a saját gyerekét is odaállította az önvezető autója elé, hogy mutassa, ennyire megbízik Elon Musk cégének technológiájában. Ettől teljesen függetlenül, egy autós újságíró kishíján szakadékba zuhant a Teslájával, az ijesztő esetről videó is készült.
A nagy port kavaró kísérlet hírére már a Tesla képviselői is megszólaltak (Fotó: Tesla)
Dan O'Dowd és a The Dawn Project videós hirdetésben kezdte bemutatni vizsgálódásuk eredményeit és felszólították az Egyesült Államok képviselőházát, a Kongresszust, hogy kezdeményezzék az FSD-mód betiltását. Az esetről beszámoló InsideEVs megjegyzi, hogy O'Dowd szoftverfejlesztő cégének köszönhetően maga is milliárdos lett és cége tevékenysége miatt érdekelt a Tesla önvezető megoldásának besározásában.Erre válaszként a szakember közzétette az általuk elvégzett tesztek eredeti, nyers adatait, és azt állítja, hogy az alábbi tweetbe ágyazott videón is látható kísérletet bármikor reprodukálják a média vagy a törvényhozás számára.
There have been lots of requests to see the original data for this test. Further details can be found here: https://t.co/KMff74GBBt
— Dan O'Dowd (@RealDanODowd) August 9, 2022
We are prepared to reproduce these scientific safety tests for the media and regulators.
#FSDDelendaEst
A The Dawn Project vizsgálatának híre eljutott a Tesla vezetőségéhez is, akik még múlt hét pénteken tiltakozásukat fejezték ki a szerintük alaptalan vádakkal szemben. Ez azért számít fontos lépésnek, mert a cég viszonylag ritkán reagál a hasonló hírekre - olyannyira, hogy a lap információi szerint nincs is külön PR-osztályuk.
A Washington Post szerezte meg a levelet, amit a Tesla a The Dawn Projectnek címzett. Ebben a cég egyik ügyvédje, Dinna Eskin szerint O'Dowdék videója rosszul használja a Tesla technológiáját és hamis fényben tünteti fel az önvezető mód működését. Az ügyvéd rámutatott, hogy az FSD független szakértők tesztjei és a Tesla ügyfeleinek tapasztalatai alapán biztonságosnak tekinthető.
O'Dowd röviden és tömören reagált egy rövid interjúban, amelyben körülbelül "bőgőmasinának" (crybaby) nevezte Elon Muskot, aki ügyvédjei mögé bújva próbálja elhitetni a világgal, hogy nem igaz, amit a The Dawn Project állít.
Az InsideEVs megjegyzi, hogy jelenleg körülbelül százezer béta-tesztelő használja a Tesla FSD-módját a közutakon, rámutatva, hogy az önvezető technológia egyelőre nem okozott komolyabb balesetet, sérülést vagy halált, legalábbis nem olyat, amiről beszámoltak volna a hírek. Ettől függetlenül, az amerikai autópálya-felügyelet, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) kutatása szerint a vezetőtámogató rendszerekkel felszerelt autók közül messze a Teslák okozzák a legtöbb balesetet.