Bár a Tesla csak jövőre ünnepli alapításának 20. évfordulóját - ami egy népszerű tévhit ellenére nem Elon Musk, hanem Martin Eberhard és Marc Tarpenning nevéhez fűződik - a cégnek az elmúlt szűk két évtizedben óriási hatása volt az autóiparra, nélkülük ugyanis valószínűleg még nem tartanának ott az elektromos autók, ahol tartanak.
Igaz, hogy 19 év még nem olyan sok, azonban a Tesla életében ennyi idő elég volt számos fontos mérföldkő eléréséhez. Ha pedig belevesszük az alapítás éveit megelőző, 1997-ig tartó időszakot, még több érdekességre bukkanunk. A Green Car Reports számolt most be róla, hogy, bár a Teslának egyelőre még nincs saját múzeuma - igaz, Elon Musk személyiségének ismeretében ez valószínűleg csak idő kérdése - most a Los Angeles-i Petersen Automotive Museum külön tárlaton mutatja be a cég történetének legnagyobb érdekességeit.
Az Inside Tesla: Supercharging the Electric Revolution címet viselő kiállítás most nyitja meg a kapuit, a látogatók pedig a cég kereskedelmi forgalomban kapható modelljei - S, 3, X, Y, igen, ebből azt lehet kiolvasni, amit a kedves olvasó is gondol - mellett megtekinthetnek néhány valódi ínyencséget is.
Ilyen például az úgynevezett Aerodynamic Buck, amely valójában nem egy autó, csupán a 2008-ban piacra dobott első generációs Tesla Roadster szélcsatorna-modellje.
Az Aerodynamic Buck a kész autó méretarányos mása, azonban beleülni nem lehet, hiszen ez csak egy tömör műanyag modell, amelyen a karosszéria légellenállását tesztelték.
A Tesla Roadster második generációja csak jövőre kerül forgalomba, a múzeum tárlatában azonban már most meg lehet nézni egy példányt, ráadásul nem is akármilyet: a mindössze ezer példányban készülő, limitált szériás Founder's Series egyik darabját, amelyet 250 000 dollárért, azaz bő 98 millió forintért lehet majd megvásárolni.
Szintén szerepel a tárlaton az a 2021-es Tesla Model S Plaid, amellyel felállították az elektromos autó által megtett leggyorsabb kör rekordját a Nürburgring versenypályán: a szűk 21 kilométeres kört 7 perc 35 másodperc alatt teljesítette a spéci Tesla, ami 164,8 km/h átlagsebességet jelent.
A cég látványos megjelenésű pickupja, a Cybertruck - amelynek a gyártása talán 2023-ban már elindulhat - egyik prototípusa is megszemlélhető a múzeumban. Ezen a példányon még nem látható sem ablaktörlő, sem külső visszapillantó tükör, ami várhatóan nem lesz majd igaz a kereskedelmi forgalomba kerülő Cybertruckok esetén, mivel a szabályozás megköveteli ezeknek a biztonsági felszereléseknek a meglétét.
A legnagyobb érdekességet azonban nem is egy Tesla márkajelzéssel ellátott autó jelenti. Az 1997-ben gyártott AC Propulsion tzero nevű járgány ugyanis a Tesla Roadster elődjének tekinthető. Az üvegszálas karosszéria egy elektromos hajtású sportautót rejt, amely 200 lóerős teljesítményre és 4,07 másodperces százas sprintre volt képes, ólomsavas akkumulátora pedig egy töltéssel 130-160 kilométeres hatótávot tett lehetővé.
A tzero-ból mindössze három példány készült, ráadásul ezek közül kettő megsemmisült, így a világ egyetlen darabját lehet megcsodálni Los Angelesben. Szerencsére az autóhoz megvan a Genset hatótávnövelő utánfutó is, amely egy kisméretű benzinmotorral volt képes táplálni a lemerülő akkumulátorokat.
A Tesla járművei mellett olyan érdekességeket lehet megnézni, mint a Texasban és Berlinben megnyílt óriásgyárak, a Gigafactory-k automatizációs megoldásai, a cég energetikai ökoszisztémája, de a látogatók Elon Musk más cégeinek, így az űrkutatással foglalkozó SpaceX, a vsaúti közlekedést újragondoló Hyperloop és utóbbi alagútjainak kifúrására létrehozott Boring Company életébe is betekintést nyerhetnek.