A minap számoltunk be róla, hogy a Mercedes komoly győzelmet ért el a Teslával szemben, mivel a német cég autói kaptak először engedélyt a 3-as szintű önvezetésre, Németország után az USA területén is. A Tesla egyébként is komoly problémákkal küzd az Autopilot nevű, a valóságban a mai modern autók vezetőtámogató rendszereit egyesítő üzemmódja, illetve a szintén megtévesztően Full Self-Driving (FSD) módnak nevezett megoldása miatt.
Utóbbi ugyan elvileg alkalmas lenne a 3-as szintű önvezetésre - amikor bizonyos körülmények között a sofőr már elengedheti a kormányt, de készen kell állnia, hogy az autó jelzésére visszavegye az irányítást - a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy akadnak gondok az FSD-vel. Előfordult ugyanis, hogy egy Tesla-sofőr majdnem szakadékba zuhant az FSD hibájának köszönhetően, míg egy szoftverbiztonsági szakember szerint az FSD egyszerűen nem érzékeli a gyerekeket az úton, így könnyen balesetet okozhat. Fontos megjegyezni, hogy a szoftvert a Tesla egyértelműen béta, azaz nem a végleges verziójában engedi használni a sofőröknek, így gyakorlatilag éles helyzeteket használnak a szoftverük tesztelésére.
A gyakorlat azt mutatja, hogy valószínűleg kifejezetten sokan lehetnek azok, akik a cég ajánlása ellenére nem megfelelően használják ezeket a funkciókat. Erre abból is lehet következtetni, hogy tavaly november végén a Tesla mérnökei egy szoftverfrissítéssel érték el, hogy az autóikban ne lehessen használni a kormány elengedését figyelő rendszert átverő csaló kütyüket. Az a tény, hogy ilyen eszközöket a mai napig lehet kapni, bizonyítja, hogy mekkora rájuk a kereslet.
A renitenskedő tulajdonosok megregulázására a Tesla most új módszert választott - írja az InsideEVs - amit egy mogorva napközis tanár is megirigyelne. A jövőben ugyanis azokat, akik helytelenül használják az FSD-módot, két hétig eltiltják annak használatától.
A korlátozás egészen pontosan azoknál lép életbe, akiknél legalább öt alkalommal előfordul, hogy a fedélzeti számítógép kikapcsolja az önvezető funkciókat. A Forced Autopilot Disengagement-nek nevezett jelenség a megnevezése ellenére az FSD-módot is érinti, akkor fordul elő, ha a rendszer hiába figyelmezteti több alkalommal a sofőrt, hogy vegye át a vezetést, de az illető nem reagál. Természetesen ebbe az ötbe nem számít bele, ha a sofőr maga veszi át az autó irányítását a számítógéptől, hiszen ilyenkor nem kényszer hatására cselekszik.
Tartsd a kezedet a kormányon és ne vedd le a szemedet az útról. Az Autopilot funkció használata során semmilyen kézben tartott eszköz használata nem engedélyezett
- áll a Tesla szoftverének 2022.44.30.5-ös frissítéséhez csatolt leírásban. Itt megint csak kissé megtévesztő a szövegezés, mivel a tiltás az FSD használatára vonatkozik.
A cég egyébként 15 ezer dollárt kér az FSD-funkcióért. Ha valaki úgy gondolná, hogy egy bő 5,5 milliós extra használatát túlzás két hétig korlátozni, nem árt, ha tudja, hogy ez már az enyhébb büntetés. A Tesla ugyanis korábban egyszerűen kizárta a renitenskedő sofőröket az FSD-használatából, akik arról sem kaptak információt, hogy egyáltalán lesz-e lehetőségük újra használni a megtévesztően önvezetőnek nevezett módot.
A Full Self-Driving megnevezés használatát múlt év végén konkrétan be is tiltották Kaliforniában. A rendelkezés más autógyártók számára is megtiltja a hasonlóan megtévesztő elnevezés használatát az autókkal kapcsolatos leírásokban és reklámanyagokban is. Ezt egyébként már eddig is tiltotta az állam járműfelügyeleti szerve, a DMV, azonban a törvényt előterjesztő Lena Gonzalez demokrata szenátor szerint problémát jelentett, hogy a DMV-nek nincs jogosítványa a törvény betartatására, ezért emelték most törvényerőre a szabályozást. A Tesla ellen egyébként hasonló okból szövetségi nyomozás is indult tavaly: az igazságügyi minisztérium ugyanis az Autopilot funkcióval kapcsolatban látja úgy, hogy a Tesla megtéveszheti vele a fogyasztókat.